تبدیل آئروژل به ترکیبی شبیه به لاستیک با حافظه شکلی

محققان موفق شدند آئروژل پلی اورتان را تبدیل به ساختاری شبیه لاستیک کنند که دارای حافظه شکلی است. این کار مفهوم جدیدی در دنیای آئروژل‌ها ایجاد می‌کند.

آئروژل ماده‌ای است که با جایگزین کردن سیال با گاز در سیلیکا، اکسید فلزی یا ژل پلیمری اتفاق می‌افتد. در حالت ساختار نانوحفره‌ای، آئروژل‌های پلیمری خواص غیرمعمولی دارند که از آن جمله می‌توان به استحکام بالا و انعطاف‌پذیری این مواد اشاره کرد. از آئروژل‌ها در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود که از فعالیت‌های فضایی ناسا گرفته تا استفاده از آن به‌عنوان عایق در خطوط انتقال نفت مثال‌هایی از کاربرد این ماده هستند.
توسعه و بهبود این ماده بسیار سبک کاری دشوار است که یک گروه تحقیقاتی از شیمی‌دان‌ها انجام داده‌اند. پژوهشگران دانشگاه میسوری موفق به تبدیل آئروژل به یک شکل خاصی شبیه به لاستیک شدند که دارای خاصیت ارتجاعی بوده و می‌تواند شکل اولیه خود را حفظ کند.
نیکولاس لونتیس رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «این نوع ویژه‌ای از آئروژل پلی‌اورتان است که دارای خاصیت ابرالاستیک است به این معنا که می‌توان آن را به هر جهت دلخواه خم کرد، به طوری که ماده دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد.»
لونتیس معتقد است که این آئروژل ابرالاستیک دارای تفاوت‌های بارزی نسبت به لاستیک بوده به طوری که می‌تواند به شکل خاص اولیه خود بازگردد. در این آئروژل خاصیت حافظه شکلی وجود دارد که این بدان معناست که بعد از سرد شدن این ماده می‌تواند تغییر شکل داده و به حالت مشخصی باز گردد. علاوه‌بر این، این ماده می‌تواند شکل تغییرشکل یافته خود را حفظ کند.
لونتیس می‌گوید: «زمانی که دما به دمای اتاق باز می‌گردد، این ماده شکل اولیه خود را حفظ می‌کند.»
این گروه تحقیقاتی ثابت کردند که این رفتار منحصر به فرد آئروژل به دلیل تبدیل شدن یک پیوند یونی به بازوی آئروژلی است.
محققان این پروژه معتقداند که این دستاورد نقطه عطفی در حوزه آئروژل بوده به طوری که می‌تواند مفهوم چنین موادی را تغییر دهد.