گردهمایی مدیران نیروگاه‌های برقی کشور برای استفاده از فناوری نانو

روز پنج‌شنبه ۴ خردادماه ۱۳۹۶ تعدادی از مسئولین و مدیران نیروگاه‌های برقی کشور در محل ستاد توسعه فناوری نانو گرد هم آمدند تا با کاربردهای فناوری نانو در صنایع نیروگاهی آشنا شده و به منظور استفاده از این محصولات در نیروگاه‌ها همفکری و تبادل نظر کنند. مدیران و کارشناسان نیروگاه‌های شهید رجایی، رودشور، سیکل ترکیبی فارس، منتظر القائم (عج) و شرکت‌های مپنا، ماهتاب گستر (معاونت بهره‌برداری) و دفتر فنی گروه صبا در این نشست حضور داشتند.

در این نشست، حمایت‌های ستاد نانو از به‌کارگیری فناوری نانو در شرکت‌های صنعتی و برخی از فناوری‌های نانویی قابل استفاده در نیروگاه‌ها معرفی شد. همچنین مهم‌ترین چالش‌های استفاده از محصولات نانو در نیروگاه‌ها مانند هزینه تمام شده استفاده از این محصولات و لزوم ایجاد اعتماد صنایع به این فناوری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهندس نجیمی؛ دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو پرداختن به «نوآوری باز» را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد نانو به‌منظور دسترسی صنایع بزرگ به فناوری نانو عنوان کرد و گفت: «در این برنامه، نیازی به سرمایه‌گذاری شرکت بزرگ بر روی فناوری مورد نیاز خود وجود ندارد و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک که به فناوری مورد نظر دست یافته‌اند با حمایت ستاد نانو، فناوری را در اختیار شرکت بزرگ قرار می‌دهند که این مدل همکاری منجر به ریسک کمتر و دسترسی سریع‌تر به نتیجه مورد نظر برای شرکت خواستار فناوری می‌شود.»
مهندس نجیمی، کاهش سرمایه‌گذاری، دسترسی به نخبگان بیرونی، کاهش ریسک، دسترسی سریع به بازار، افزایش موفقیت و تداوم نوآوری همزمان با تغییرات بازار را از مهم‌ترین نتایج «نوآوری باز» ذکر کرد و گفت: «در این راستا برنامه‌ای نیز تحت عنوان چالش فناوری توسط ستاد نانو در حال اجراست و چندین چالش در حوزه‌های مختلف صنعتی نیز برگزار شده است.»
در ادامه این نشست به برخی از فناوری‌های نانویی قابل استفاده در نیروگاه‌های کشور مانند نانوسیال خنک کننده، فیلترهای هوای نیروگاهی، پوشش‌دهی سطح به روش PVD، رنگ‌های مقاوم به خوردگی، ماسک‌های صنعتی نانویی، سامانه الکترودیالیز انتخابی جهت تصفیه آب، سامانه تصفیه آب خاکستری و تصفیه پساب صنعتی با استفاده از غشاهای هالوفایبر اشاره شد و در ادامه دو شرکت بهران فیلتر و نانوپوشش فلز به تشریح محصولات خود پرداختند.
مهندس همتی؛ مدیرعامل شرکت نانوپوشش فلز نانوسیال خنک کننده و نانوپوشش ضدرسوب را محصولات تولیدی این شرکت معرفی کرد که قابلیت استفاده در نیروگاه‌های کشور را دارند و در کندانسورها و بویلرها، مبدل‌های حرارتی هوایی، کمپرسورها و چیلرها، موتورخانه و تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
filereader.php?p1=main_f7177163c833dff4b
به گفته مهندس همتی افزایش هدایت حرارت جابه‌جایی، افزایش سطح دیواره داخلی مبدل حرارتی، توربولانس در مقیاس مولکولی و افزایش هدایت حرارتی لایه‌های رسوب مکانیزم عملکرد این محصول را تشکیل می‌دهند، در این فناوری با استفاده از نانوپوشش‌ها و نانوفین که بر روی سطوح ایجاد می‌شود، سطح تماس دیواره فلزی با مولکول‌های هوا و یا سیال آب افزایش یافته و به این ترتیب راندمان مبدل‌های حرارتی افزایش می‌‌یابد. 
با استفاده از این نانوسیال در کولر روغن یاتاقان توربین به‌طور متوسط ۲ درجه کاهش دمای روغن در ساعات پیک و در فصل تابستان به‌وجود خواهد آمد. به عبارتی با استفاده از نانوسیالات و ناوپوشش‌ها مصرف سوخت‌های فسیلی در بویلرها و سیستم‌های تاسیساتی کاهش پیدا می‌کند.
شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج، نیروگاه طرشت و شرکت بوتان از جمله شرکت‌هایی هستند که طبق گفته مهندس همتی از نانوسیالات تولید شده توسط شرکت نانوپوشش فلز بهره برده‌اند.
مهندس فروندی؛ مدیر طراحی محصولات و مدیر تولید نانوالیاف شرکت بهران فیلتر نیز در این نشست کاربرد فیلترهای تولیدی این شرکت را در صنایع خودرو، نیروگاهی و نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد و افزود: «در طرح پوشش‌دهی کاغذ فیلتر با نانوالیاف، سطح قبل از شروع عملیات چین کن در تولید فیلتر، تحت یک میدان الکتریکی ولتاژ بالا، با لایه‌ای از الیاف پلیمری با قطر بین ۵۰ تا ۳۰۰ نانومتر لایه‌نشانی می‌شود، به این ترتیب راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخ‌ها ارتقا یافته و عمر فیلتر نیز با استفاده از روش فیلتراسیون سطحی افزایش می‌یابد.»
filereader.php?p1=main_f899139df5e105939
مهندس فروندی، نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و شرکت طوس سیر رضوان را شرکت‌هایی عنوان کرد که از فیلترهای نانویی شرکت بهران فیلتر استفاده کرده و کارایی بالای این فیلترها را تایید کرده‌اند.
filereader.php?p1=main_3295c76acbf4caaed
در پایان شرکت‌کنندگان از محصولات فناوری نانو در نمایشگاه دائمی این محصولات در ستاد نانو بازدید کردند.