حمایت ویژه‌ی ستاد فناوری نانو از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت: افزایش قابلیت چسبندگی پلیمرها

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با هدف رفع نیازهای صنایع داخلی، از پایان‌نامه‌ای با موضوع کلی افزایش قابلیت چسبندگی پلیمرها، در قالب طرح حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت، حمایت می‌کند. در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و تبدیل مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی از اولویت‌ها و اهداف اصلی ستاد فناوری نانو در اجرای این طرح است.

به‌طورکلی حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت زیرمجموعه‌ای از حمایت از پژوهش‌های مرتبط با فناوری نانو است که با آیین‌نامه‌ی حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌ها انجام می‌گیرد. هدف ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو از این حمایت‌ها، نزدیک کردن محصولات آزمایشگاهی به محصولات نیمه‌صنعتی و صنعتی است. در این راستا، حمایت‌های مالی صورت گرفته از پایان‌نامه‌ها بر اساس میزان پیشروی و موفقیت در تبدیل محصولات تولیدشده از مقیاس آزمایشگاهی به ثبت اختراع، مقیاس نیمه‌صنعتی و مقیاس صنعتی، به‌صورت مرحله به مرحله افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، ستاد فناوری نانو حوزه‌های مختلفی را از قبیل نساجی، خودرو، نفت و گاز پتروشیمی و غیره مورد توجه قرار داده و برای هر حوزه چندین موضوع کاربردی را پیشنهاد داده است. یکی از این حوزه‌ها، صنایع خودروسازی است که پلیمرها در آن نقش پررنگی ایفا می‌کنند. چالش‌هایی از جمله عدم چسبندگی مناسب پلیمرها به یکدیگر از موضوعات حائز اهمیت در این صنعت محسوب می‌شود.
فیلم‌ها و قطعات پلیمری دارای کاربردهای فراوان و گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو و چرم هستند. عدم چسبندگی سطحی پلیمرها یکی از مشکلات عمده‌ی استفاده از آن‌ها در صنعت است. ایجاد یا افزایش قابلیت چسبندگی بر روی سطوح پلیمری پیش از اعمال فرایندهایی مانند چاپ، رنگرزی، آبکاری، اتصال قطعات به یکدیگر و یا پوشش، ضروری است. ازاین‌رو استفاده از فناوری‌های اصلاح سطحی جهت بهبود خواص سطحی و با هدف افزایش قابلیت چسبندگی بسیار حائز اهمیت است. روش پلاسمای سرد یکی از روش‌های مؤثر و مقرون‌به‌صرفه جهت بهبود خواص سطحی به شمار می‌رود.
هدف از انجام این طرح افزایش قابلیت چسبندگی پلیمرها به کمک فناوری پلاسمای سرد با مدنظر قرار دادن ملاحظات صنعتی و اقتصادی خواهد بود. اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه‌ی انجام این طرح در لینک http://nano.ir/proposal/1/228 قابل مشاهده است. همچنین اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت و آیین‌نامه‌ی مربوطه در لینک http://nano.ir/page/1/3330/12 در دسترس است.