سامسونگ برای تعلل در تولید تراشه ۷ نانومتری نقره داغ شد!

علی رغم این که تراشه‌های ۱۰ نانومتری دیگر مشتری چندانی ندارند، سامسونگ همچنان روی فناوری ۱۰ نانومتری کار می‌کند. این در حالی است که تراشه‌های ۷ نانومتری از اقبال بالایی در بازار برخوردار هستند. از این رو شرکت کوالکام و اپل همکاری خود را با سامسونگ پایان دادند و از تراشه ۷ نانومتری شرکت TSMC استفاده خواهند کرد.

شرکت کوالکام (Qualcomm) وارد تعامل با شرکت تایوانی TSMC شد تا نسل جدید تراشه‌های نیمه‌هادی ۷ نانومتری را تولید کند، در حالی که پیش از این با شرکت سامسونگ همکاری داشت. با شروع همکاری کوالکام با TSMC، همکاری این شرکت با سامسونگ به پایان رسید. پیش از این اپل نیز کسب و کار خود را با سامسونگ به حالت تعلیق درآورده و برای تولید پردازشگرهای مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند وارد همکاری با TSMC شده بود.
سامسونگ باید فکری اساسی برای از دست دادن دو مشتری بزرگ خود کند. در حال حاضر ممکن است کارخانه این شرکت با افت شدید مواجه شود، مگر این که سامسونگ بتواند مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند. پیش از این اعلام شده بود که کوالکام موفق به طراحی و تولید اسنپدارگون ۷ نانومتری شده‌است که این محصول احتمالاً تا اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد که تولید انبوه این محصول در شرکت TSMC اتفاق می‌افتد.
داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که کسب و کار ریخته‌گری سامسونگ در سال گذشته میلادی ۴٫۴۴ بیلیون دلار درآمد داشته است که سهم تراشه‌های پیشرفته کوالکام از این رقم، ۱٫۷۸ بیلیون دلار و تقریباً ۴۰ درصد از فروش کسب و کار ریخته‌گری این شرکت است. با قطع همکاری کوالکام، سامسونگ دچار افت شدید فروش خواهد شد.
دلیل این که کوالکام کسب و کار تراشه ۷ نانومتری خود را با سامسونگ قطع کرد این بود که توسعه این فناوری توسط سامسونگ به تأخیر افتاد. TSMC روی فرآیند ۷ نانومتری متمرکز بوده و فرآیند ۱۰ نانومتری را نادیده گرفته است که چندان مشتری در بازار ندارد این در حالی است که سامسونگ همچنان روی فناوری ۱۰ نانومتری متمرکز است. هر چند اخیراً سامسونگ فناوری ۸ نانومتری را که یک نسخه به روز شده فناوری ۱۰ نانومتری است، در دستور کار قرار داده است. تولید انبوه تراشه ۷ نانومتری سامسونگ احتمالاً در نیمه دوم سال آینده انجام خواهد شد؛ زمانی که سری جدید گلکسی نوت بخواهد وارد بازار شود.