نانوورق‌هایی که می‌توان برای ساخت ادوات الکترونیکی استفاده کرد

محققان ایرلندی نانوورق‌هایی ساختند که می‌توان از آن برای ساخت قطعات الکترونیکی بسیار کوچک استفاده کرد. این نانوورق‌ها را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که بعد از انجام یک فعل از پیش تعیین شده تغییر پیکربندی داده و کار جدیدی را انجام دهند.

محققان دانشگاه ایرلند شمالی موفق به تولید نانوورق‌هایی شدند که با استفاده از آن می‌توان ابعاد ادوات الکترونیکی را کاهش داد. این ورق‌های دوبعدی خواص ویژه‌ای از جمله حرکت دارند. چنین نانوروق‌هایی را می‌توان برای ساخت مدارهای کوچک مورد استفاده قرار داد؛ مدارهایی که قابلیت تغییر پیکربندی داشته و می‌توانند برای انجام فعالیت‌های مختلف تغییر آرایش دهند.
این نانوورق‌ها که به دیواره‌های دامنه‌ای شهرت یافته‌اند، توسط محققان دانشگاه کوئین تولید شده‌اند و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد انقلاب در بخش تولید ادواتی نظیر تلفن هوشمند هستند.
این نانوورق‌ها دارای ضخامتی در حد چند اتم بوده که درون ساختاری شبیه بلور قرار دارند، اما با تغییر شکل موجب تغییر ساختار بلوری نمی‌شوند.
گروه تحقیقاتی ریموند مک‌کواید و همکارانش معتقدند که این ماده دارای پتانسیل حل مسائل موجود در صنعت میکروالکترونیک است، به طوری که می‌توان به زودی از آن برای تولید ادوات الکترونیکی با ابعاد بسیار کوچک استفاده کرد.
محققان امیدوارند که این دیواره‌های دامنه‌ای بتوانند از یک شکل به شکل دیگر در آمده و با این کار کوچک‌سازی قطعات الکترونیکی تداوم می‌یابد.
گرگ از محققان این پروژه می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که می‌توان اتصالات الکتریکی در مقیاس نانو را با این مواد ایجاد کرد. در این قطعات الگوهایی برای ساخت سیم‌ها ایجاد می‌شود و زمانی که دیگر نیازی به آنها نبود، می‌توان این سیم‌ها ‌را حذف کرد.»
در این پروژه محققان نشان دادند که می‌توان مدارهای الکترونیکی را به‌صورت کامل ایجاد کرد و بعد به‌صورت دینامیکی می‌توان پیکربندی آن را تغییر داد؛ در واقع مواد مورد استفاده در ساخت مواد تغییر کاربری می‌دهند.
پژوهشگران به دنبال حل چالش‌های باقی‌مانده در این پروژه هستند. برای مثال آنها قصد دارند تا دریابند که چگونه می‌توان دیوارهایی صاف برای هدایت الکتریسیته ایجاد کرد تا رفتار سیم مانند داشته باشند.

 نتایج این پروژه در نشریه Nature Communication به چاپ رسیده است.