از وضعیت بازار نانوذرات نقره در جهان چه می‌دانید؟

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار نانوذرات نقره در جهان با رشد قابل توجهی روبرو خواهد شد که عوامل مختلفی در این بازار نقش دارند که در ذیل به بررسی آنها پرداخته می‌شود. تنها در اروپا به دلیل مسائل محدودیت قانونی این رشد متوقف می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی نانوذرات نقره طی سال‌های آتی با رشد قابل توجهی همراه باشد که دلیل این امر عوامل مختلفی نظیر تقاضا برای منسوجات آنتی‌باکتریال است. اخیرا گروه TMR گزارشی درباره بازار نانوذرات نقره به چاپ رسانده‌اند که در آن رشد سریع بازار نانوذرات نقره به تاثیر این ماده در ممانعت از رشد بیماری‌ها در محیط بیمارستانی نسبت داده می‌شود. بنابراین نانوذرات نقره نقش بسیار مهمی در یاری رسانی به صنعت پزشکی دارد.
این گزارش به بررسی ابعاد بازار، روند‌ها و پیش‌بینی این بازار از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ می‌پردازد. نویسندگان این گزارش معتقداند که استفاده از نانوذرات نقره در اسباب‌بازی‌های بچه‌ها با رشد ویژه‌ای همراه است که این موضوع روی رشد بازار تاثیر قابل توجهی دارد.
به نظر می‌رسد که افزایش جمعیت سالخورده به همراه افزایش سطح درآمد افراد روی توسعه این بازار نیز تاثیرگذار است. پیش‌بینی می‌شود تقاضا در بخش کاربرد نانوذرات در حوزه سلامت نیز موجب افزایش بازار جهانی نانوذرات نقره طی سال‌های آتی شود. یکی دیگر از عوامل موثر در گسترش بازار نانوذرات نقره، تقاضا در صنعت الکترونیک و استفاده از این ماده در ادوات مختلف الکترونیکی است.
از دیگر کاربردهای نانوذرات نقره می‌توان به استفاده از این ماده در بخش بسته‌بندی مواد غذایی، التیام زخم و بسته‌های پلاستیکی اشاره کرد که موجب حذف باکتری‌ها می‌شود. اخیرا دامنه استفاده از نانوذرات نقره به نمایشگرهای LED و OLED نیز کشیده شده‌است که همین موضوع روی بازار این نانوذرات نیز تاثیرگذاشته است. نساجی، سلامت، الکترونیک و IT صنایعی هستند که نانوذرات نقره در آنها کاربرد دارد.
صنعت نانوذرات نقره دینامیک بوده و از طبیعت رقابت‌پذیری برخوردار است. آمریکای شمالی بیشترین سهم را از این بازار دارند و به نظر می‌رسد که در آینده نیز این روند تداوم داشته باشد. البته به دلیل محدودیت‌های قانونی در اروپا، رشد بازار نانوذرات نقره در این قاره متوقف خواهد شد اما در خاورمیانه و آفریقا رشد بازار این نانوذرات در بخش سلامت تداوم داشته و به درآمدزایی در این مناطق کمک می‌کند.