اگزوزوم‌ها پتانسیل بالایی برای شناسایی و درمان بیماری دارند

پتانسیل‌ بالای اگزوزوم‌ها موجب شده تا تحقیقات زیادی به‌منظور استفاده از این نانوساختارها برای شناسایی و درمان بیماری استفاده شود. مقاله‌ای درباره پتانسیل‌های این ماده نوشته شده که در آن اطلاعات جالبی درباره اگزوزوم‌ها ارائه شده‌است.

اگزوزوم‌ها نانوذرات زیستی کوچکی هستند که قابلیت انتقال اطلاعات میان سلول‌ها را به عهده دارند. این نانوذرات را می‌توان برای شناسایی بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. اخیراً مقاله‌ی جامعی پیرامون این مواد چاپ شده است.
این مقاله که با همکاری محققانی از دانشگاه سوانسی، مؤسسه تحقیقات متودیست هستون و آزمایشگاه بین‌المللی فناوری‌ نانو ایبریان با عنوان Exosomes as Reconfigurable Therapeutic Systems در پرتغال نوشته شده و توسط انتشارات Cell در Trends In Molecular Medicine به چاپ رسیده است.

filereader.php?p1=main_7fc56270e7a70fa81
اگزوزوم‌ها ذراتی با ابعاد بین ۳۰ تا ۱۳۰ نانومتر هستند که در سلول‌های بدن یافت می‌شوند. این مواد همانند سیستم سیگنال‌دهی زیستی عمل کرده و فعالیت‌هایی نظیر حمل پروتئین، لیپیدها، RNA، DNA و مخابرات بین سلولی را به عهده دارند. این مواد می‌توانند فرآیندهای زیستی را هدایت کنند و در انتقال اطلاعات از بیان ژن گرفته تا تولید شیر در بدن را انجام دهند.
اگزوزوم‌ها در سال ۱۹۸۳ کشف شدند و پتانسیل‌های آنها نیز به آرامی در حال مشخص شدن است. محققان نشان دادند که این نانوذرات زیستی سه فایده بخشی مهم دارند:
• فعال‌سازی پاسخ ایمنی برای افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
• شناسایی بیماری، به شکلی که به‌عنوان زیست‌نشانگر ویژه بیماری عمل می‌کنند.
• درمان بیماری، به شکلی که به‌عنوان حامل دارو عمل می‌کنند. برای مثال، داروی ضدسرطان را به محل تومور می‌رسانند.
اگزوزوم‌ها امکان عبور از سدهایی نظیر غشاء پلاسمایی سلول‌ها یا سد خون/مغز را دارند؛ بنابراین برای رهاسازی مولکول‌های دارویی بسیار ایده‌آل هستند. در این مقاله فواید اگزوزوم‌ها در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است:
• دیابت
• پارکینسون
• سلول کوچک سرطان ریه
• بازتولید بافت و عضله
• آزمون برای سنجش سرطان پرستات
• اگزوزوم‌های به دست آمده از سلول‌های بنیادی برای تقویت عضلات قلب
این گروه نشان دادند که لازم است عوارض جانبی اگزوزوم‌ها مورد مطالعه قرار گیرد و راهبرد ایده‌آل و استاندارد برای جداسازی، تعیین مشخصات و ذخیره‌سازی اگزوزوم‌ها ارائه شود.
محققان باید مطمئن شوند که استفاده از اگزوزوم‌ها خطری ندارد. هر چند که پتانسیل‌های این ماده بسیار بالا بوده و می‌توان از آن در بخش‌های مختلف استفاده کرد.