استفاده از یک دوربین تجاری و نقاط کوانتومی برای ارزیابی بافت سرطانی

دوربین شرکت پرینستون اینسترومنتز (Princeton Instruments) توسط محققان MIT برای ارزیابی بافت‌های سرطانی مورد استفاده قرار گرفت. این گروه از نقاط کوانتومی به‌عنوان عامل نشر نور استفاده کردند.

دوربین NIRvana محصولی است که توسط شرکت پرینستون اینسترومنتز (Princeton Instruments) طراحی و ساخته شده‌است. این شرکت در حوزه ساخت انواع طیف‌سنج، میکروسکوپ و دوربین فعالیت دارد. دوربین NIRvana اخیرا توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) مورد استفاده قرار گرفته است. این گروه از ترکیب این دوربین و روش تصویربرداری مادون قرمز برای ارزیابی بافت سرطانی در موش‌ها استفاده کرده‌اند.
روش تصویربرداری مادون قرمز طول موج کوتاه (SWIR) از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در آن از نشر نقاط کوانتومی استفاده شده‌است. نقاط کوانتومی در این روش تصویربرداری به‌عنوان عامل تصویربرداری از محیط زنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محققان MIT برای اثبات قابلیت‌های کلیدی این نقاط کوانتومی، از روش تصویربرداری SWIR با دوربین NIRvana استفاده کردند. این گروه از این سامانه تصویربرداری برای اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، نرخ تنفس در موش‌ها و بررسی کیفی لیپوپروتئین‌ها در اندام‌های مختلف موش استفاده کردند. پژوهشگران MIT با استفاده از این سامانه تصویربرداری شرکت پرینستون موفق به ترسیم نقشه سه‌بعدی کمی از عروق مغز شدند. این گروه با استفاده از این سامانه تفاوت میان بافت‌های سالم و بافت تومور سرطانی را مشخص کردند.
نقاط کوانتومی به محققان اجازه می‌دهد تا تصویربرداری نوری چند رنگی از محیط‌های زیستی انجام دهند. این نقاط در بخش عمیق مغز نفوذ کرده و امکان تصویربرداری سریع با قدرت تفکیک بالا را فراهم می‌آورند.
شرکت پرینستون اینسترومنتز در حوزه ساخت دوربین‌های CCD، ICCD، EMCCD، emICCD، InGaAs و sCMOS فعالیت دارد. این شرکت اسپکتروگراف‌هایی با خروجی بالا، سامانه‌های طیف‌سنجی کامل و راهکارهای مبتنی بر اپتیک برای تحقیقات علمی و صنعتی ارائه می‌کند.