لیست نانومواد مورد استفاده در محصولات آرایشی در اروپا منتشر شد

کمیسیون اروپا بعد از مدت‌ها تأخیر، لیست نانومواد مورد استفاده در محصولات لوازم آرایشی موجود در بازار اتحادیه اروپا را منتشر کرد. انتشار این لیست به قانون‌گذار و مصرف‌کننده در ارزیابی محصولات کمک شایانی می‌کند.

کمیسیون اروپا نسخه اول از لیست نانومواد مورد استفاده در لوازم آرایشی بهداشتی موجود در بازار اتحادیه اروپا را منتشر کرد.قرار بود این لیست سه سال و نیم قبل منتشر شود  که تا امروز به تاخیر افتاده است. دلیل این تاخیر، فقدان دقت کافی در گزارش‌های ارائه شده توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان این محصولات است که موجب شد تا جمع آوری این لیست با مشکلاتی روبرو شود.
برای تهیه این لیست از اعضای اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا با ناظران و بازرسان بازار تماس گرفته شود. این لیست حاوی ۴۳ ماده است که به‌عنوان رنگ‌دهنده، نگهدارنده و فیلتر پرتوفرابنفش به کار گرفته می‌شود.
در گزارش منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، در برابر هر ماده، دسته‌ محصول آرایشی و پیش‌بینی شرایط تماس آن ماده با بدن ارائه شده‌است. کمیسیون اروپا اعلام کرده که این لیست تنها به‌منظور اطلاع‌رسانی تهیه شده و به معنای تأیید این مواد نیست.
یکی از اعضای کمیسیون اروپا می‌گوید: «این لیست همچنان در حال کامل شدن است و اصلاحات روی آن اعمال می‌شود و به‌صورت منظم و دوره‌ای به روز رسانی خواهد شد.»
تا پایان سال ۲۰۱۶، کمتر از یک درصد از محصولات آرایشی و بهداشتی لیست شده در پرتال کمیسیون اروپا حاوی نانومواد بوده است.
فدریجو فازیو، کارشناس بخش سیاست‌گذاری فناوری‌ نانو در سازمان استاندارد و محیط زیست اروپا (Ecos)، می‌گوید: «چارچوب‌های قانونی اتحادیه اروپا در مورد نانومواد ضعیف است. این اطلاعات تمرین خوبی است تا مشخص شود اطمینان از این که شرکت‌ها اطلاعات مورد نیاز قانونی را تهیه کردند چقدر دشوار است. کمیسیون اروپا باید از این تجربه استفاده کند تا کار روی نظاممند کردن جمع‌آوری اطلاعات را ادامه دهد و در نهایت اطلاعات مورد نیاز در بخش نانومواد به دست آید.»
جان چاو، مدیر بخش تجارت محصولات آرایشی اروپا، از انتشار این لیست استقبال کرده و معتقد است که درباره استفاده از نانومواد در محصولات آرایشی و بهداشتی ابهامات زیادی وجود دارد که تهیه این لیست به شفاف شدن این فضا کمک می‌کند.