تولید صنعتی دریچه‌های آدم‌رو نانوکامپوزیتی توسط یک شرکت ایرانی

دریچه‌های آدم‌رو با مقاومت بالای حرارتی و شیمیایی توسط شرکت ایرانی توسعه هنر متین به طراحی و تولید صنعتی رسیده است. تولید این دریچه‌های پلیمری نانویی گامی مهم در جهت رفع نیازهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب و مخابرات به شمار می‌رود.

دریچه‌های آدم‌رو یا دریچه‌های منهول یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راهرو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اتصالات اکثراً در ساخت تونل‌های زیرزمینی مربوط به حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه‌ی مخابرات، حوزه‌ی صنایع زیرساخت و حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک به کار گرفته می‌شوند. شرکت توسعه‌ی هنر متین که از سال ۱۳۸۶ انواع مخازن و اتصالات کامپوزیتی را تولید می‌کند، موفق به تولید دریچه‌های منهول نانوکامپوزیتی با خواص شیمیایی، مکانیکی و حرارتی بهینه، شده است.
محمد حبیبی، مدیرعامل شرکت توسعه‌ هنر متین با اشاره به اهمیت بالای استحکام این دریچه‌ها، گفت: «در این محصول با اضافه کردن نانوذرات سیلیس به ساختار پلیمری این دریچه‌ها، مقاومت فشاری آن‌ها بهبود یافته است. همچنین استفاده از فناوری نانو موجب شد تا قیمت تمام‌شده‌ی محصول کاهش و سرعت پخت آن‌ها افزایش یابد.»
وی ادامه داد:‌ «دریچه‌های منهول نانوکامپوزیتی از دو لایه‌ی کامپوزیتی و الاستومری تشکیل شده است که لایه‌ی کامپوزیتی ضخامت بالاتری نسبت به لایه‌ی الاستومری دارد. این لایه‌ها به‌صورت هم‌زمان و به روش قالب‌گیری گرم در پرس‌های هیدرولیک ۱۲۰۰ تنی و در دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تولید می‌شوند. مسئله‌ی حائز اهمیت این است که استفاده از مواد نانویی جهت افزایش استحکام فشاری تنها با طراحی سیستم پخت ویژه و تحت شرایط خاص امکان‌پذیر است که ما موفق شدیم در طی آزمایش‌ها و ارزیابی‌های خود به این فرآیند دست یابیم. دریچه‌های تولید شده به روش مذکور علاوه بر برخورداری از خواص مکانیکی خوب، مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی را نیز داراست.»
شرکت توسعه هنر متین سالانه ۱۰۰۰۰ تن از این محصولات را به بازار عرضه می‌کند و در حال تولید آزمایشی دیگر محصولات نانویی نیز هست.
دریچه‌های منهول نانوکامپوزیتی با شماره‌ی ثبت اختراع ۶۷۵۸۷ در مرکز مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و دارای گواهینامه‌ی ملی استاندارد است. همچنین این محصول در تاریخ ۹۶/۰۱/۲۳ موفق به اخذ گواهینامه‌ی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است.