آشنایی تولیدکنندگان کلید و پریز کشور با قابلیت‌های استفاده از فناوری نانو

تعدادی از تولیدکنندگان محصولات کلید و پریز کشور روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ در نشستی تخصصی به منظور آشنایی با فرصت‌ها و کاربردهای تجاری فناوری نانو در بهبود کیفیت کلید و پریز برق در محل ستاد توسعه فناوری نانو حضور یافتند.

شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات کلید و پریز مانند دلند الکتریک، خیام الکتریک، جهان الکتریک، پارت الکتریک، پارت برق، اخگر الکتریک و مهسان الکتریک در این نشست تخصصی حضور یافتند و با مهم‌ترین کاربردهای فناوری نانو و فرصت‌های تجاری ایجاد شده با استفاده از این فناوری در محصولات خود آشنا شدند. فناوری پلاسمای جت اتمسفری، سامانه پردازش پلاسمایی، پوشش‌های نانویی سخت، پوشش‌های تزئینی، پوشش‌های تبدیلی و آمیزه‌های نانویی بهبوددهنده خواص مکانیکی و آنتی‌باکتریال به‌عنوان بخشی از فناوری‌های قابل استفاده در محصولات کلید و پریز به این شرکت‌های صنعتی معرفی شدند.
در این برنامه، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پارسا پلیمر شریف، کامپاندهای پلی‌آمید با نام parsaAmid و کامپاندهای مهندسی پیشرفته‌با نام parsaAlloy را دو محصول این شرکت نام برد که در صنعت کلید و پریز کاربرد دارند. 
قهرمان‌زاده در این نشست به بیان اثرات مثبت استفاده از این دو کامپاند در نمونه‌های صنعتی پرداخت و افزود: «بالاترین درجه تاخیراندازی شعله، پایداری در برابر سیم تابان و پایداری حرارتی بالا در یک تجربه صنعتی در نتیجه استفاده از کامپاندهای پلی‌آمید به‌دست آمد. همچنین کلاس و جلای سطحی مناسب، پایداری حرارتی بالا و خواص مکانیکی مناسب نیز از دستاوردهای استفاده از کامپاندهای مهندسی پیشرفته در نمونه صنعتی دیگری است.»
در ادامه کارگزار ستاد توسعه فناوری نانو پوشش‌های PVD شرکت مهندسی سوین پلاسما را به حاضرین در نشست معرفی کرد که این پوشش‌ها دارای ویژگی‌های پوشش‌دهی در خلا، قابل استفاده در قطعات فولادی و هاردمتال‌ها، کارایی بالا در ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون، صافی سطح بسیار بالا، مقاومت سایشی و خوردگی عالی هستند. استفاده از این پوشش‌ها دارای مزیت‌های جلوگیری از سایش، جلوگیری از خوردگی شیمیایی، جلوگیری از اکسیداسیون در دمای بالا، صافی و کاهش ضریب اصطکاک و کاهش چسبندگی مواد است. 
این پوشش‌های در ابزارهای برشی و قالب‌ها کاربرد دارند و در صنعت کلید و پریز در قالب‌های سنبه و ماتریس و قالب‌های تزریق قابل استفاده و دارای تاثیرات مثبت اقتصادی هستند. به‌عنوان نمونه استفاده از این پوشش‌ها در قالب‌های تزریق لاستیک الوند منجر به اثرات اقتصادی مستقیم مانند صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در هزینه ساخت قالب و ۱۰۰ ساعت توقف کمتر خط در ماه جهت تمیزکاری قالب شده است.
شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی مانند سایپا، ایران‌خودرو، شیرین عسل، راسان، مگاموتور، گروه انتخاب، چینی مقصود، مپنا و شرکت‌های بزرگ دیگری از پوشش‌های شرکت سوین پلاسما استفاده کرده‌اند.
در این نشست همچنین پوشش‌های PVD تولیدی توسط شرکت یارنیکان صالح نیز معرفی شد. با استفاده از این پوشش‌ها می‌توان رنگ‌های مختلف و متنوع مانند رنگ‌های دودی، رزگلد و هفت رنگ روی محصولات ایجاد کرد. مقاومت محصول در برابر سایش و خوردگی ویژگی مهم استفاده از این پوشش‌هاست.
در ادامه نشست، کاربرد پلاسما در صنعت کلید و پریز ارائه شد. استفاده از پلاسما بر روی سطوح مختلف زبری بر روی سطح ایجاد شده که این زبری منجر به چسبندگی بهتر سطح خواهد شد. انواع آلودگی‌های سطوح نیز با استفاده از پلاسما از بین می‌رود. همچنین استفاده از پلاسما باعث بهبود قابلیت چاپ‌پذیری روی کلیدها خواهد شد. ایجاد خاصیت آبگریزی در قطعات الکترونیکی و مدارهای داخلی نیز از دیگر ویژگی‌های استفاده از پلاسما است.
مدیرعامل شرکت رنگ ترک تزئینی آسیا نیز در این نشست، به معرفی رنگ‌های نانویی تولید شده توسط این شرکت و قابلیت‌های استفاده از آن در کلید و پریزها پرداخت.
در حاشیه این نشست، مدیرفنی شرکت پارت الکتریک آشنایی با ستاد نانو و حمایت‌های این ستاد از صنعت را مهم‌ترین نتیجه شرکت در این نشست عنوان کرد و در این زمینه گفت: «با حضور در این نشست با فناوری‌های نانویی قابل استفاده در کلید و پریز آشنا شده و از مزیت‌های استفاده از این فناوری در صنعت اطلاع یافتم. آنطور که در این نشست گفته شد با استفاده از نانو علامه‌بر اینکه هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها کاهش می‌یابد، از فناوری‌های آماده و در دسترس در مدت زمان کوتاهی در صنعت استفاده می‌شود.»
آرمان فرزانه، پوشش‌های PVD و تمیزکاری با استفاده از پلاسما را دو فناوری مناسبی عنوان کرد که با استفاده از آن بخش زیادی از مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری و پوشش‌دهی قطعات این صنعت را می‌توان حل نمود. همچنین رنگ‌کاری کلید و پریز‌ها با استفاده از رنگ‌های نانویی بهتر صورت خواهد پذیرفت.
 فرزانه در خصوص بازار این محصولات در کشور نیز گفت:‌ «بازار محصولات کلید و پریز انحصاری و این صنعت بومی است اما قیمت‌ها در این بازار به گونه‌ای تعیین می‌شود که سود تولیدکنندگان پایین است، استفاده از فناوری نانو در بخش‌هایی مانند قالب‌های سنبه ماتریس، قلاویزکاری، قالب‌های تزریقی و قطعات فلزی کمک به کاهش هزینه‌ها به‌خصوص هزینه‌های تعمیر و نگهداری قطعات می‌کند، همچنین کیفیت این محصولات با این فناوری افزایش یافته که این دو عامل منجر به افزایش نسبی این محصولات و در نتیجه افزایش سود تولیدکننده خواهد شد.»