خیز مایکروسافت برای افزایش حجم ذخیره اطلاعات روی DNA

شرکت ماکروسافت پیش‌ از این اقدام به ذخیره‌سازی اطلاعات روی DNA کرده‌بود. این شرکت اخیرا به دنبال کاهش هزینه و افزایش حجم و سرعت ذخیره‌ اطلاعات روی DNA است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا با توجه به نتایج پژوهش‌هایی که اخیراً منجر به ذخیره‌سازی فیلم‌ها و اسناد متعدد درDNA شدند، شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته است، بخش جدیدی ایجاد کند که در آن به جای موارد مرسوم، از DNA برای ذخیره داده استفاده ‌شود.
متخصصان مایکروسافت برای این شرکت هدف جدیدی تعریف کرده‌اند و آن توسعه‌ سیستم جدیدی برای ذخیره داده در DNA، به عنوان یک مرکز داده، آن هم تا پایان سال ۲۰۲۰ است. اما هدف بلندمدت مایکروسافت، جایگزینی روش‌های مرسوم با DNA است.
قابلیت DNA در ذخیره‌ اطلاعات در حجمی بسیار کم باعث شده است بسیاری از شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های جدید به آن روی آورند. به عنوان مثال تمام فیلم‌هایی که تاکنون ساخته شده است را می‌توان در حجمی کمتر از یک حبه قند از دی‌ان‌ای جای داد. در واقع، DNA چگال‌ترین وسیله در جهان برای ذخیره‌ی اطلاعات است، اطلاعاتی که هر روز بیشتر از قبل روند افزایش خود را طی می‌کند.
در جولای سال قبل مایکروسافت اعلام کرد که توانسته ۲۰۰ مگابایت داده را در DNA ذخیره کند.
اما موانع اصلی برای توسعه‌ سیستم جدید ذخیره اطلاعات هنوز پابرجا هستند. تبدیل داده‌ دیجیتال به کد DNA (شامل نوکلئوتید‌های A، T،C و G) همچنان سخت و پرهزینه‌ است، زیرا فرایند شیمیایی ساخت DNA، آن هم در اندازه‌های بزرگ، کار آسانی نیست. به عنوان مثال مایکروسافت در پروژه‌ای که بالاتر اشاره شد، ۱۳۴۴۸۳۷۲ قطعه‌ DNA یکتا ساخته بود. متخصصان می‌گویند خرید پیش‌نیازهای چنین مقداری از DNA در بازار آزاد حدود ۸۰۰۰۰۰ دلار هزینه در بر دارد.
بنابراین مسئله‌ی اصلی برای پیشبرد این کار، بحث هزینه است، چیزی که مایکروسافت هم هنوز راه حلی برای آن نیافته است. با توجه به آخرین برآوردها، هزینه‌ ذخیره اطلاعات در DNA باید ۱۰۰۰۰ مرتبه کاهش یابد تا این فناوری بتواند گسترده و رایج شود. امری که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که غیرممکن است؛ اما مایکروسافت بر این باور است اگر صنعت کامپیوتر بخواهد، این اتفاق خواهد افتاد.
خودکار نمودن فرایند تبدیل اطلاعات هم مسئله‌ای است که باید در نظر گرفته شود. در پروژه‌ انجام شده توسط مایکروسافت چندین هفته طول کشید تا ۲۰۰ مگابایت اطلاعات به DNA تبدیل شود، یعنی سرعت تبدیل داده نزدیک ۴۰۰ بایت در ثانیه بوده است. مایکروسافت می‌گوید این سرعت باید به ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه برسد.
در عوض خواندن داده‌ها آسان است. با داشتن یک ماشین توالی‌یاب پیشرفته می‌توان به سرعت به اطلاعات دست یافت، چیزی که کم و بیش هم‌اکنون نیز در دسترس است.
کارشناسان معتقد اند بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی از گسترش این فناوری حمایت می‌کنند. نیمی از فیلم‌های ساخته شده قبل از سال ۱۹۵۱ از بین رفته‌اند، چون روی سلولوئید ذخیره شده‌اند. اما اطلاعات ذخیره شده در DNA به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت. همچنین DNA گزینه‌ مناسبی برای جایگزینی ابزارهای قدیمی سازندگان تراشه‌های رایانه است، چون محدودیت‌های فیزیکی آن‌ها را ندارد.
علاوه بر چگالی و پایداری بالا، DNA مزیت دیگری هم دارد و آن سازگاری بیشتر با ما انسان‌هاست. در واقع ممکن است سی‌دی و فلاپی‌های قدیمی روزی کهنه شوند، ولی DNA هرگز کهنه نمی‌شود و تا وقتی انسان هست، DNA هم هست.