مالزی به دنبال بهبود شرایط برای صادرات نانومحصولات

مالزی قصد دارد تا گرفتن گواهینامه‌ ویژه محصولات فناوری‌ نانو را در این کشور اجباری کند. این کشور قصد دارد تا با الزامی کردن گرفتن این گواهینامه‌ معتبر به شرکت‌های داخلی فرصت بهتری برای وارد شدن به بازارهای جهانی دهد.

شرکت نانومالزیا (NanoMalaysia) قصد دارد تا برنامه نانووریفای (NANOVerify) را برای تمام تولیدکنندگان محصولات فناوری‌ نانو اجباری کند. این اولین گواهینامه فرآیند/محصول مبتنی بر فناوری‌ نانو در مالزی است که قرار است برای تمامی شرکت‌ها اجباری شود.
رضال خیری احمد از مدیران اجرایی این شرکت می‌گوید: «ما در حال رایزنی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط هستیم تا شرایط را برای پیاده‌سازی این برنامه هموار کنیم. در این برنامه، تولیدکننده باید ادعای خود را درباره نانومواد مورد استفاده به اثبات برساند. با اجباری شدن این برنامه، کیفیت و ایمنی نانومحصولات در مالزی ارتقاء می‌یابد.»
این برنامه از سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و به تولیدکنندگانی که ادعا می‌کردند نانومواد در محصولات خود به کار برده‌اند، اعطا می‌شد.
مالزی در حال حاضر با کشورهای تایوان، بریتانیا، روسیه، تایلند و ایران برای آشنایی با گواهینامه‌های یکدیگر همکاری دارد. رضال می‌گوید: «همه این شش کشور عضو فروم آسیایی نانو هستند و هر کدام برنامه‌های خاص خود را در دادن گواهینامه و تأییدیه در حوزه فناوری‌ نانو دارند. ما در حال حاضر به دنبال این هستیم که روشی برای اعطای استاندارد به محصولات و گواهینامه‌های مورد تأیید کشورهای دیگر فراهم آوریم تا با این کار بازار بزرگتری برای هم ایجاد کنیم.»
او می‌گوید که مالزی سال آینده توافق‌نامه‌ای با ایران در مورد گواهینامه‌های حوزه فناوری‌ نانو امضا خواهد کرد، این کار در راستای توافق‌نامه‌هایی است که سال گذشته با تایوان امضا شده‌است.
نانومالزی اخیراً همکاری مشترکی با شرکت روسی آغاز کرده است تا روی کسب و کار فناوری‌ نانو سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهد. با پیاده‌سازی این توافق‌نامه، نانومحصولات مالزی می‌توانند به بازار اروپا نفوذ کنند.
چند شرکت مالزیایی فعال در حوزه فناوری‌ چشم به گسترش بازارهای خود طی چند سال آتی دارند. مالزی در حال حاضر به دنبال صادرات نانوکود به کشورهای مختلف به ویژه چین و روسیه است و در این مسیر سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام داده است.