دو فناوری تجاری‌سازی شده، برنده جایزه خلاقیت

دو فناوری تجاری‌سازی شده توسط شرکت‌های میرکسوس و سیمکس جایزه خلاقیت دانشگاه گلف را دریافت کرد. این دو فناوری برای تجاری‌سازی و بازاریابی به این دو شرکت واگذار شده‌است. تولید نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر و فناوری پاسخ ایمنی بالا، دو پروژه‌ای هستند که برنده این رقابت شده‌اند.

دو نوآوری انجام شده در دانشگاه گلف برنده جایزه سال خلاقیت این دانشگاه شد. این دو نوآوری یکی در مورد نانوذرات غلات شیرین است و دیگری فناوری آزمایش ژنتیکی دام‌ها.
جایزه سالانه اداره تحقیقات و مرکز کاتالیست به پروژه‌هایی اعطا می‌شود که راهبردهای خلاقانه داشته باشند یا محصولاتی که روی تغییر زندگی مردم تاثیر می‌گذارند.
جان داتچر، استاد و مدیر بخش تحقیقات کانادا، برای تحقیقات روی نانوذرات موفق به دریافت این جایزه شد. بونی مالارد از رشته پاتوبیولوژی نیز برای فناوری ایمنوژنتیک این جایزه را دریافت کرد.
مالکولم کامپبل از محققان این دانشگاه می‌گوید: «این دو یافته منتخب در این دانشگاه می‌تواند روی زندگی مردم، محیط زیست و جامعه تأثیر به سزایی داشته باشد.»
نانوذرات سنتز شده اغلب سمی هستند، ولی زیست‌تخریب‌پذیر نیستند؛ به همین دلیل مشمول قوانینی بوده که مانع از تجاری‌سازی سریع آنها می‌شود. اما گروه داتچر موفق به ساخت نانوذرات غلات شیرین از فیتوگلیکوژن شدند که غیرسمی بوده، در آب حل شده و زیست‌تخریب‌پذیر نیستند. این فناوری با عنوان «فناوری PhytoSpherix» در حال بازاریابی توسط شرکت میرکسوس است. شرک میرکسوس ۱۸ کارمند دارد و از دانشگاه گلف انشعاب یافته است.
داتچر می‌گوید: «کاربردهای این فناوری در حال توسعه بوده و در حال حاضر شرکت میرکسوس روی فروش این فناوری متمرکز است. از این فناوری در پزشکی و تغذیه می‌توان استفاده کرد.» شرکت میرکسوس در حال ساخت کارخانه‌ای در گلف است که از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز می‌کند.
یکی از مخترعان این فناوری می‌گوید: «بسیار جالب توجه است که می‌بینیم فناوری که ما در آزمایشگاه ایجاد کردیم در حال وارد شدن به بازار است. این یک کار تیمی است و من شادی‌ام را با همکارانم تقسیم می‌کنم.»
بونی مالارد فناوری پاسخ ایمنی بالا (HIR) را توسعه داده است که با استفاده از آن کشاورزان می‌توانند از آنتی‌بیوتیک کمتر برای سلامت نگه داشتن دام‌ها استفاده کنند. این فناوری سطح سلامت را در دامداری افزایش می‌دهد. استفاده از این فناوری توسط شرکت سیمکس (Semex) منجر به فروش ۱۸ میلیون دلاری در دو سال اول شد و همچنین این شرکت طی سه سال گذشته به مدد این فناوری رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است.