تولید محلول دهان‌شوی حاوی نانوذرات برای محافظت از دندان

محققان روسی محلول دهان‌شویی حاوی نانوذرات ساختند که قادر است ۸۳ درصد از پلاکت‌های دهان را از بین ببرد. نانوذرات موجود در این محلول به دیواره سلولی باکتری‌ها آسیب می‌زند و چسبندگی پلاکت‌های دندان را به حداقل می‌رساند.

محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS با همکاری دانشگاه ایالتی ویاتکا محلول شستشوی دهانی ساختند که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. این محلول قادر است روی میکروفلورا در دهان اثرگذاشته و ۸۳ درصد از پلاکت‌های دندانی را از بین ببرد.
در حال حاضر دندانپزشک‌ها برای مقابله با پلاکت‌های دندان، استفاده از دهان‌شویه را توصیه می‌کنند که قادر است کمک شایانی به از بین رفتن باکتری‌ها کرده و بهداشت دهان را تقویت کند. این دهان‌شوی‌ها پلاکت‌ها را از سطح دندان می‌زدایند. البته باقی‌مانده‌های غذا از میان دندان‌ها با استفاده از مسواک و نخ دندان قابل زدودن نبوده و بخشی از آن باقی می‌ماند. این گروه تحقیقاتی محلول شستشوی روزانه‌ای ارائه کردند که می‌تواند پاتوژن‌ها و باکتری‌های دهانی را از بین برده و خطر بروز مشکلات دندان را به حداقل برساند.
در این محلول از نانوذرات فلزی استفاده شده تا اثربخشی آن افزایش یابد. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این نانوذرات موجب توقف فعالیت باکتری‌ها و مانع از رشد پلاکت‌های دندان می‌شود.
اسوتلانا گرومووا از محققان دانشگاه ایالتی کیروف می‌گوید: «باکتری‌های پاتوژن را می‌توان با از بین بردن دیواره سلولی و غشای آنها حذف کرد. وجود نانوذرات فلزی می‌تواند شرایط را برای از بین بردن دیواره سلولی فراهم کند، به شکلی که تماس فیزیکی نانوذرات با باکتری موجب از بین رفتن آن می‌شود. با شکسته شدن دیواره سلولی، محتویات سلولی وارد محیط می‌شود. این محلول دارای خواص ضدباکتری بوده و اثربخشی آن بیش از آنتی‌بیوتیک‌هاست.»
این گروه تحقیقاتی در یک آزمون بالینی از داوطلبان خواستند تا یک ماه از این دهان‌شویه استفاده کنند. بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز، وضعیت باکتری‌ها در این داوطلب‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که پلاکت‌ها به نانوذرات اکسید فلزی موجود در این محلول حساس هستند، به طوری که میکرواورگانیسم‌ها تمایل کمتری به چسبیدن به دندان داشته و التهاب کمتری ایجاد می‌کنند.
در صورتی که این محصول به‌صورت منظم استفاده شود، می‌تواند قارچ‌ها را در دهان کنترل کند.