موفقیت اولیه استفاده از نانوذرات جهت افزایش کارایی پرتودرمانی

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) نانوذرات اکسید هافنیوم را روی درمان سرطان مورد آزمایش قرارداده و نتایج مثبتی دریافت کرده است. این شرکت به دنبال انجام آزمون بالینی است.

پرتودرمانی در عین اینکه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌زند. مشکل اینجا است که پرتوها به‌صورت کور عمل کرده و نیاز به دوز بالا برای درمان دارد، به همین دلیل این روش در دسته روش‌های با ریسک بالا قرار می‌گیرد.
شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) راهکاری برای این موضوع ارائه کرده است. فناوری NanoXray حاوی نانوذرات اکسید هافنیوم بوده و با نام اختصاری NBTXR3 شناخته می‌شود.
لورنت لوی، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «با پرتودرمانی، شما می‌توانید بافت‌های سالم را در امان نگه دارید. بنابراین امکان محدود کردن دوز فراهم شده و می‌توان پرتو را فقط به تومور تاباند. زمانی که بیمار در معرض رادیوتراپی قرار می‌گیرد، این ذرات ۹ برابر حالت عادی تابش دریافت کرده و سلول‌های مورد نظر جذب بیشتری خواهند داشت که این روند موجب آسیب به سلول می‌شود.»
این نانوذرات ۵۰ نانومتر قطر داشته و به‌صورت مستقیم به درون تومور تزریق می‌شود. با جذب این نانوذرات، سلول سرطانی مقدار بیشتری تابش دریافت می‌کند و می‌توان مقدار دوز تابش را کاهش داد. تابش به این سلول‌ها موجب می‌شود تا الکترون‌ها از آب موجود در سلول رها شده و در نهایت رادیکال آزاد ایجاد شود که می‌تواند سلول‌های سرطانی را نابود کند.
محققان با استفاده از این روش می‌توانند به مقابله با سرطان بپردازند. مزیت این روش آن است که تابش تنها به سلول‌های سرطانی می‌رسد و کارایی درمان به حداکثر خواهد رسید.
لوی از محققان این پروژه می‌گوید: «در داروسازی و زیست‌فناوری ما به دنبال زیست‌نشانگرهای سرطان هستیم. ما در این پروژه تصمیم گرفتیم تا مسیر دیگری را پیش بگیریم به همین دلیل روشی ارائه کردیم که در آن می‌توان سلول‌های سرطانی مختلف را درمان کرد.»
نتایج آزمون‌های اولیه روی سرطان گردن رضایت‌بخش بوده است. از میان نه نفر داوطلب، هفت نفر با دریافت این نانوذرات پاسخ کامل به درمان دادند. این شرکت آزمون بالینی روی درمان سرطان‌های کبد، سر و گردن را آغاز کرده است.