کره جنوبی، مالزی و گرجستان مشتریان نانو منسوجات ضد امواج ایرانی

شرکت ایرانی نانو ماد پارس با بهره‌گیری از فناوری نانو به دانش تولید صنعتی پارچه‌های ضد امواج دست‌ یافته و هم‌اکنون در حال مذاکره برای صادرات این محصول به کشورهای کره جنوبی، مالزی و گرجستان است. در حال حاضر از این پارچه‌ها برای تولید شکم‌بندهای بارداری ضد امواج، البسه‌ی کودک ضد امواج و لباس‌های مورد استفاده در مراکز تصویربرداری رادیولوژی و ام آر آی استفاده می‌شود . هم.چنین این پارچه‌ها در صنایع الکترونیک ، مخابرات و منسوجات تزیینی نیز کاربرد دارند.

شرکت نانو ماد پارس در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و اولین فعالیت خود را با تولید مواد ضد آب و لک برای کلیه‌ی منسوجات شروع کرد. این شرکت با ادامه‌ی فعالیت‌های تحقیقاتی خود در حیطه‌ی تولید منسوجات هوشمند به فنّاوری پوشش دهی منسوجات به روش فیزیکی و شیمیایی برای کاربردهای مختلف دست‌ یافت. شرکت نانو ماد پارس در سال ۱۳۹۴ موفق به تولید نیمه‌صنعتی منسوجات ضد امواج شد. این شرکت در سال ۱۳۹۵ با حمایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو توانست به‌عنوان یک واحد فناور در رویداد نانومچ شرکت کرده و با عقد قراردادی با شرکت تجهیزات پزشکی تنکو، منسوجات نانویی خود را در قالب شکم‌بندهای بارداری ضد امواج به تولید صنعتی برساند.
دکتر لاله ملک نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانو ماد پارس، در رابطه با ضرورت تولید داخلی این‌گونه منسوجات گفت: «امروزه استفاده از تجهیزات الکترونیکی همچون تلفن همراه، تلفن بی‌سیم، لپ‌تاپ و اینترنت اجتناب‌ناپذیر و رو به افزایش است. این تجهیزات در طول‌موج‌های مگا و گیگاهرتز کار می‌کنند که به کشنده‌های نامرئی معروف‌اند. این امواج می‌توانند موجب مشکلاتی همچون سردرد، بی‌حوصلگی، بی‌حالی، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی شوند. استفاده از منسوجات ضد امواج در تولید لباس می‌تواند تا حدود زیادی افراد و مخصوصاً مادران باردار و نوزادان را از خطر این امواج در امان نگه دارد.»
در تولید این منسوجات نانویی از انواع الیاف طبیعی از جمله الیاف پشم، پنبه، ابریشم و الیاف مصنوعی از قبیل الیاف پلی‌استر، نایلون و پلی‌پروپیلن استفاده شده و با به‌کارگیری نانوذراتی همچون نانوذرات فلزی و کربنی خاصیت ضد امواج به آن‌ها بخشیده شده است. این نانوذرات با استفاده از روش‌های پوشش دهی فیزیکی و شیمیایی بر روی الیاف زمینه نشانده شده‌اند. بنابراین بسته به نوع نانوذره و میزان پوشش، محصول نهایی می‌تواند طیف مختلفی از امواج را جذب یا منعکس نمایند.
به گفته‌ی این فعال حوزه‌ی صنعت، میزان تولید این منسوجات در سال جاری ۱۲۰ هزار مترمربع خواهد بود که با توجه به نیاز بازار پیش‌بینی می‌شود این میزان به سه برابر افزایش یابد. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد میزان ارزآوری سالانه‌ی این محصول، تنها برای تولید شکم‌بند، حدود ۲۳۸۰۰۰۰ دلار باشد.
گفتنی است این محصول در تیرماه سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است. از این محصول یک اختراع خارجی با عنوان «تولید منسوجات رسانا و ضد امواج با قابلیت چندگانه با فناوری نانو» و یک اختراع داخلی با عنوان «شکم‌بند ، گن و لباس‌های بارداری ضد امواج» به ثبت رسیده است.