حسگری با قابلیت شناسایی زیست نشانگرها در مقیاس فمتوگرم

اخیرا حسگری توسط گروه رام ساخته شده که قادر است زیست‌نشانگرها را در مقیاس فمتوگرم شناسایی کند. آزمون بالینی روی این حسگر تا پایان سال ۲۰۱۷ انجام خواهد شد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا محققان گروه رام موفق به ساخت زیست‌حسگری شدند که قادر است در مدت ۱۰ دقیقه با آزمایش مقدار کمی از خون یا بزاق، وجود سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کند. محققان این پروژه معتقداند که این روش بسیار دقیق بوده و از تکرارپذیری بالایی برخوردار است و قابلیت استفاده توسط پزشکان در مطب را داراست.
امیر لیختن اشتاین از محققان این پروژه می‌گوید: « این حسگر قادر است در مراحل اولیه بیماری آن را شناسایی کند. این ابزار بی‌نیاز از برچسب‌زنی بوده و امکان شناسایی پروتئین در سیالات بدن را در غلظت‌های بسیار کم دارا است. در ساخت این حسگر از قطعات الکترونیکی و نوری نیز استفاده شده است به همین دلیل تمام فرآیند کار در یک مرحله قابل انجام است.»
یکی از مزایای این روش آن است که نیاز به دستگاه PCR نداشته و تخصص بالایی نیز نیاز ندارد. آنچه که در این حسگر مورد آزمایش قرار می‌گیرد، رشته‌های DNA مربوط به تومور در بدن است که توسط این حسگر سیلیکونی انجام می‌شود.
این گروه تحقیقاتی اولین شرکتی هستند که اقدام به تولید حسگرهای یک‌بار مصرف کرده‌اند تا با استفاده از آن تشخیص‌های مولکولی ژنتیکی انجام شود. این حسگرها قادراند تا جهش‌های ویژه‌ در DNA و زیست‌مولکول‌ها را تنها با استفاده از یک قطره از خون بیمار شناسایی کنند بدون این که نیاز به تجهیزات پیچیده و گرانقیمت باشد.
براساس ادعای این گروه، تا به حال هیچ شرکتی موفق به ساخت حسگری برای شناسایی غلظت‌های پایین در حد فمتو مول (۱۵-۱۰) نشده است.
این شرکت درحال استفاده از نوع جدیدی از حسگرها بوده که برای اولین بار امکان شناسایی پروتئین‌ها در مقیاس پیکوگرم است. این نسل از حسگرها با استفاده موادی ساخته شده که امکان شناسایی زیست‌نشانگرهای بیماری را در بخش پزشکی دارا هستند.
مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند که این حسگر برای انجام آزمون بالینی آماده است و احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۷، آزمون بالینی آن انجام خواهد شد.