کویرتایر به دنبال کاهش نفوذپذیری هوا در تایر با استفاده از فناوری نانو

شرکت کویرتایر یکی از تولیدکنندگان برتر تایر در کشور سعی دارد مسأله نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو را با استفاده از فناوری نانو کاهش دهد. به همین منظور اقدام به برگزاری چالشی با عنوان «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر» با همکاری ستاد نانو کرده است.

این چالش که مرحله نخست آن از دهم بهمن‌ماه آغاز شد، با سه هفته‌ تمدید در سی‌ام اسفند‌ماه ۹۵ پایان یافت. در این مدت ۴۲ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران و فناوران ایرانی فعال در حوزه نانو از داخل و خارج کشور در سامانه به ثبت رسید.
 پس از انجام ارزیابی اولیه، صاحبان ۱۵ طرح از مجموع طرح‌های دریافتی جهت ارائه حضوری طرح خود انتخاب شدند که در دو بخش شیت آلیاژی (۵ طرح) و مستربج نانویی (۱۰ طرح) طبقه‌بندی شدند. در آخرین بخش از مرحله اول این چالش، تعداد ۶ طرح برتر براساس امتیازبندی هیات داوران به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند. این  ۶ طرح برگزیده با حمایت و هدایت ستاد نانو و مساعدت شرکت کویرتایر، رقابت برای پاسخگویی به مساله مطرح شده در چالش را آغاز و حداکثر تا ۳ ماه آینده نمونه اولیه محصول را ارائه خواهند داد. 
پس از این مرحله نمونه‌های ساخته شده از سوی تیم داوری ستاد نانو و شرکت کویر تایر ارزیابی و سپس امتیازدهی خواهند شد، تا به سه نفر برتر براساس کسب حداقل امتیاز تعیین شده جایزه تعلق بگیرد. فناور برتر در این مرحله کسی است که می‌تواند طرح را در مقیاس صنعتی با شرکت کویرتایر به صورت تخصصی‌تر و با حمایت بهتر و بیشتر ستاد اجرایی کند.
این شش طرح برتر به منظور آشنایی با خط تولید شرکت کویر تایر و فرآیندهای ساخت تایرهای خودرو، روز دوشنبه ۲۶ تیرماه از کارخانه این شرکت واقع در شهرستان بیرجند در استان خراسان‌جنوبی بازدید کردند.
مهندس آریانژاد؛ مشاور مدیرعامل شرکت کویرتایر در امور تحقیق و توسعه درخصوص هدف بازدید این فناوران از خط تولید این مجموعه گفت:‌ «این بازدید به منظور آشنایی با چگونگی ساخت تایر و آمیزه‌های مورد استفاده در ساخت تایر، رفع ابهامات از فناوری مورد تقاضای این شرکت، نحوه انجام تست‌های مورد نیاز، بررسی مقرون‌به صرفه بودن استفاده از فناوری نانو در تایرها و عدم افزایش قیمت فعلی تایرها با ورود این فناوری و آگاهی از اهداف کویر تایر از درخواست این چالش صورت گرفت.»
وی کاهش نفوذپذیری هوا با استفاده از فناوری نانو در لایه داخلی خودرو را علت اصلی درخواست این چالش از طرف کویر تایر عنوان کرد و افزود: «با کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو، ضخامت و وزن لایه داخلی تایر خودرو به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد که منجر به کاهش مقاومت غلتشی تایر می‌شود. از طرفی بهینه نمودن ضریب مقاومت غلتشی که نقشی اساسی در تعیین میزان مصرف سوخت دارد، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی ارزی در واردات مواد اولیه مصرفی خواهد داشت.»
چالش‌های فناوری و نوآوری نانو که با حمایت و پشتیبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شوند، می‌کوشند با تکیه بر رویکرد نوآوری باز، حل مشکلات فناورانه کشور در بخش‌های مختلف صنعتی را به فراخوان بگذارند و از این طریق ضمن کمک به حل مشکلات، به تجاری‌سازی ظرفیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناورانه کشور کمک کنند. 
علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.