ساخت نانوتراشه‌ای برای استفاده در صنعت اینترنت اشیاء

دو شرکت فعال در حوزه نیمه‌هادی قصد دارند نانوتراشه منفردی بسازند که حاوی قطعات مختلفی نظیر مدیریت انرژی قابل استفاده در صنعت اینترنت اشیاء بسازند.

شرکت گلوبال فاندریز (GLOBAL FOUNDRIES) و ورسلیکون (VeroSilicon) اعلام کردند که همکاری مشترکی برای ارائه اولین تراشه مورد استفاده در اینترنت اشیاء آغاز کرده‌اند. این تراشه برای استفاده در نسل جدیدی از شبکه‌های LPWA قابل استفاده است.
این دو شرکت با ارائه این فناوری می‌خواهند تمام ماژول‌هایی موجود در تلفن همراه را در یک تراشه ایجاد کنند. برای مثال، رادیو RF، بخش مدیریت انرژی و پایه باند مجتمع را می‌توان با این فناوری در یک تراشه قرار داد. این فناوری می‌تواند موجب بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه و بهینه‌سازی مصرف انرژی شود.
در حال حاضر استفاده از ادوات متصل به هم در حال افزایش است و در منازل، شهرها و صنایع تجهیزات به‌صورت بی‌سیم به هم مرتبط شده‌اند. بنابراین نیاز به بهبود و توسعه دستورالعمل‌های مخابراتی کاملاً احساس می‌شود. البته این دستورالعمل‌ها باید با استانداردهای اینترنت اشیاء منطبق شود.
فناوری LPWA با وجود توان کم و نرخ  انتقال  اطلاعات  پایین، نسبت به فناوری‌های رایج مورد استفاده در صنعت تلفن همراه مزیت‌هایی دارد. دو استاندارد مخابراتی LPWA احتمالاً در بازار آمریکا به کار گرفته شود و NB-IoT نیز وارد بازار آسیا و اروپا شود. دولت چین نیز قصد دارد تا سال آینده فناوری NB-IoT را به خدمت بگیرد.
این دو شرکت قصد دارند تا با همکاری مشترک اقدام به ارائه فناوری کنند که با استفاده از آن می‌توان تراشه‌ای ارزان قیمت با مصرف انرژی بهینه به‌منظور استفاده در سراسر جهان تولید کرد. این فناوری قرار است با استفاده از فرآیند ۲۲FDX شرکت گلوبال فاندریز ساخته شود فناوری که پلتفورم فناوری FD-SOI 22 نانومتری به‌منظور استفاده در اینترنت اشیاء را ارائه می‌دهد.
۲۲FDX تنها فناوری است که امکان استفاده از یک تراشه حاوی پردازشگر، باندپایه، RF و بخش مدیریت توان را یک جا فراهم می‌کند. با این کار می‌توان عملکرد آن را به بیش از ۸۰ درصد نسبت به فناوری‌های ۴۰ نانومتری بهبود داد.