سنتز سبز نانوذرات طلا با خواص آنتی‌باکتریال از نوعی گیاه

محققان روسی با همکاری پژوهشگرانی از مکزیک و هند موفق به سنتز سبز نانوذرات طلا از نوعی گیاه شدند. این نانوذرات دارای خواص آنتی‌باکتریال قابل توجهی هستند.

یک گروه تحقیقاتی از مکزیک، هند و روسیه موفق به سنتز نانوذرات طلا از نوعی باکتری موجود در گیاه میموسا پودیکا شدند. این گروه تحقیقاتی به رهبری دانشگاه فدرال سیبری نشان دادند که این نانوذرات دارای خواص آنتی‌باکتریال ویژه‌ای است؛ بنابراین می‌توان از آن برای تولید داروهای جدید به‌منظور مقابله با مقاومت دارویی استفاده کرد.
این گروه نشان دادند که می‌توان نانوذرات طلا را با خلوص بالا از نوعی باکتری با روشی سریع به دست آورد. کارایی ماده سنتز شده در مقابله با پاتوژن‌ها بسیار قابل توجه بوده و می‌تواند فعالیت آن‌ها را به شدت کاهش دهد.
به دلیل کثرت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، میکرواورگانیسم‌ها در حال مقاوم شدن در بابر آن هستند. بنابراین محققان به دنبال روش‌های جایگزین برای از بین بردن باکتری‌ها هستند؛ یکی از این راهبردها استفاده از نانوذرات فلزی است. نانوذرات طلا و نقره از جمله مهمترین نانوذرات با خواص آنتی‌باکتریال هستند. هر چند که ترکیب شیمیایی این نانوذرات معمولاً به‌گونه‌ای است که تولید آنها پرهزینه‌ بوده و همچنین ایمنی لازم را ندارند؛ چرا که تجمع این نانوذرات در بدن منجر به خطراتی برای سلامتی می‌شود.
در این پروژه محققان روشی سبز برای این کار ارائه کردند که در زمانی کوتاه، حدود ۲۰ دقیقه، می‌تواند نانوذرات مورد نظر را ایجاد کند. در این روش نیاز به دمای بالا، معرف‌های سمی و ادوات پیچیده نیست.
این گروه اقدام به بررسی خواص آنتی‌باکتریال این نانوذرات کردند و در نهایت نشان دادند که این نانوذرات طلا در مقابل عفونت‌های مختلف عملکرد قابل توجهی دارند. آنها روی چند باکتری عفونت‌زای مختلف آزمایش‌هایی انجام داده و نتایج مثبتی دریافت کردند.
محققان این پروژه معتقداند که پیشرفت و دستاورد آنها می‌تواند برای تولید ترکیبات آنتی‌باکتری مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پروژه در نشریه Environmental Toxicology and Pharmacology منتشر شده‌است.