خرید دستگاه لایه‌نشانی برای ساخت لامپ فرابنفش ارزان و کارا

کرایونانو (CrayoNano) یک شرکت‌ نروژی است که در حوزه تولید لامپ‌های فرابنفش فعالیت دارد. این شرکت اقدام به خرید دستگاه لایه‌نشانی از شرکت ویکو کرده است.

ویکو (Veeco) اعلام کرد که شرکت کرایونانو (CrayoNano) درخواست خرید سامانه GaN MOCVD را به این شرکت داده است. کرایونانو یکی از استارت آپ‌های نروژی است که روی ساخت LED متمرکز است.
کرایونانو قرار است از این سامانه برای تولید نانوسیم‌های نیمه‌هادی برای عفونت‌زدایی از آب، خالص‌سازی، علوم زنده و پردازش غذا استفاده کند. لامپ‌های LED UV-C این شرکت عاری از فلز جیوه است، در حالی که در لامپ‌هایUV تجاری در حدود ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم جیوه وجود دارد. لامپ‌های این شرکت به مقدار انرژی بسیار کمی نیاز دارند و از طول عمر بیشتری نسبت به همتایان خود برخوردارند. از این لامپ‌های فرابنفش برای تصفیه و گندزدایی استفاده می‌شود.
در حال حاضر بازار جهانی LED UV-C  برای استفاده در صنعت استریل و تصفیه روبه رشد است، به طوری که این بازار با رشد ۵۶ درصدی از ۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
مورتن فروست، مدیرعامل شرکت کرایونانو، می‌گوید: «ما شاهد فرصت‌های زیادی در بازار هستیم و به فناوری MOCVD نیاز داریم تا به اهداف خود برسیم. شرکت ویکو دارای سامانه جالبی است که می‌تواند فرصت‌های منحصر به فردی فراهم کند، به طوری که این تجهیزات برای ویفرهای تا ۲۰۰ میلیمتری گرافن قابل استفاده است. این فناوری می‌تواند یکنواختی بسیار جالبی در دمای پایین ایجاد کند. از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به هزینه پایین آن اشاره کرد.»
این سامانه GaN MOCVD می‌تواند پردازشی برای ویفر ۲۰۰ میلیمتری یا حتی کوچکتر ایجاد کند. این سامانه دارای فناوری‌هایی همچون IsoFlange و SymmHeat است که جریان یکنواخت لایه‌ای را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر این فناوری موجب بروز دمای یکنواخت در هر ویفر می‌شود، حتی اگر ابعاد ویفر تا ۲۰۰ میلیمتر باشد.
به اعتقاد مدیران شرکت ویکو، این سامانه بهترین انتخاب برای لایه‌نشانی پیشرفته مبتنی بر نیترید گالیم است که از آن می‌توان برای تولید نانوسیم‌های نیمه‌هادی پیچیده و زیرلایه گرافن استفاده کرد.