خرید لیسانس فناوری چاپ سه‌بعدی مبتنی بر نانولوله کربنی

شرکت اسنتیوم متریالز (Essentium Materials) لیسانس فناوری چاپ سه‌بعدی جدیدی را از دانشگاه تگزاس خریداری کرده است. در این سامانه از نانولوله‌‌های کربنی برای گرم کردن یک بخش خاص از پلاستیک استفاده می‌شود تا به راحتی بتوان پلاستیک را خم کرد.

چاپگرهای سه‌بعدی اهمیت و ارزش بسیاری پیدا کرده‌اند، به طوری که در کارهایی نظیر تولید نمونه اولیه محصولاتی که استحکام بالایی ندارند، به کار گرفته می‌شوند. یکی از دلایل اهمیت چاپگرهای سه‌بعدی آن است از مواد لایه‌ای به‌عنوان واحد سازنده برای تولید استفاده می‌شود در حالی که در روش‌های رایج از ماده جامد توده‌ای استفاده می‌شود.
محققان دانشگاه تگزاس با استفاده از فناوری جدید خود محصولاتی تولید کرد که ۲۷۵ برابر بیشتر نسبت به اجسام تولید شده با روش‌های رایج استحکام دارند.
براندون سوئنی و همکارانش روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان لایه‌هایی از جنس نانولوله کربنی را روی لایه خارجی فیلامنت‌های پلاستیکی قرار داد؛ فیلامنت‌هایی که برای چاپ سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فیلامنت‌ها بعد از لایه‌نشانی با نانولوله کربنی، در چاپگرهای معمولی برای تولید اجسام مورد نیاز به کار گرفته می‌شوند.
به محض تمام شدن فرآیند چاپ، جسم مورد نظر در معرض منبع ماکروویو حالت جامد که در واقع یک کوره ماکروویو ویژه است، قرار می‌گیرد. 
گرمای ایجاد شده روی نانولوله‌های کربنی متمرکز شده و موجب می‌شود که تنها آن بخش مورد نظر روی پلاستیک گداخته و از آن نقطه خم شود. با این روش می‌توان پلاستیک را به‌صورت انتخابی خم کرد و شکل‌دهی را انجام داد.
سوئنی می‌گوید: «در چاپ سه‌بعدی نمی‌توان یک بخش را به راحتی خم کرد. ما مفهومی را از صنعت جوش و لحیم‌کاری الهام گرفتیم و در این پروژه استفاده کردیم. سامانه‌ای که ما ارائه کردیم همانند یک منبع روی یک نقطه خاص گرما ایجاد کرده و موجب می‌شود که آن بخش به نقطه مورد نظر بچسبد.»
لیسانس این فناوری در اختیار شرکت اسنتیوم متریالز قرار گرفته است. این شرکت قصد دارد تا این فناوری را تجاری‌سازی کرده و مورد استفاده قرار دهد. اسنتیوم قصد دارد این فناوری را به‌گونه‌ای تجاری‌سازی کند که ماکروویو روی چاپگر قرار گرفته و فرآیند چاپ و جوش الکترومغناطیس به‌صورت هم‌زمان با یک دستگاه انجام گیرد.