افزایش حساسیت کنتراست تصاویر MRI با نانوذرات پروتئینی

شرکت اینلایتا (Inlighta) موفق به دریافت حمایت مالی برای توسعه ماده کنتراست دهنده MRI شد. این ترکیب نوعی کمپلکس پروتئینی نانوذره‌ای برای شناسایی زودهنگام سرطان است.

یک شرکت نوپا در حوزه علوم زیستی که توسط جنی یانگ از دانشگاه ایالتی جرجیا راه‌‌اندازی شده، موفق به دریافت گرنت فدرال به رقم ۲ میلیون دلار شده‌است. این شرکت قصد دارد از این بودجه برای بهبود معرف‌های کنتراست تصویربرداری MRI استفاده کند؛معرف‌هایی که برای شناسایی سرطان کبد و دیگر سرطان‌ها قابل استفاده است.
یانگ مدیر مرکز تشخیص و درمان است و حمایت مالی این پروژه را از مؤسسه ملی سرطان و از طریق تحقیقات نوآورانه کسب و کارهای کوچک (SBIR) دریافت کرده است. این پروژه با همکاری شرکت‌های اینلایتا (Inlighta) و دانشگاه ایالتی جرجیا و دانشگاه اموری انجام شده‌است. تمرکز این پروژه روی بهینه‌سازی عامل کنتراست دهنده پروتئینی جدیدی موسوم به ProCA 32 است. این ترکیب اولین محصول این شرکت برای توسعه بالینی است.
یافته‌های این پروژه به دستورالعمل تصویربرداری ختم می‌شود که برای مطالعات سم‌‌شناسی قابل استفاده است؛ مطالعاتی که در بخش غذا و دارو به‌منظور آزمون‌های بالینی روی انسان صورت می‌گیرد.
یانگ می‌گوید: «ما از دریافت فاز دوم حمایت مالی برای این پروژه بسیار خوشحال هستیم. ما به دنبال فناوری بودیم که بتواند تصویربرداری دقیق‌تری را برای شناسایی ذرات بسیار کوچک از زیست‌شناساگرها انجام دهد.»
ترکیب PeoCA32 می‌تواند با استفاده از دو یون گادولیم خود به بافت مورد نظر بچسبد و با این کار حساسیت کار افزایش یافته و تصاویر MRI نسبت به تصاویر به دست آمده از MRIهای رایج کیفیت بهتری داشته باشد.
یانگ پیش از این مطالعات پیش‌بالینی را با همکاری چند مرکز تحقیقاتی و کلینیک انجام داده است. او این عامل کنتراست دهنده را روی موش‌های آزمایشگاهی به کار برد و نتایج قابل توجهی به دست آورده است. عوامل کنتراست دهنده رایج نمی‌توانند تومور سرطانی کوچکتر از یک سانتیمتر را در کبد شناسایی کنند، اما با این روش می‌توان تومورهای با ابعاد ۰٫۲۴ میلیمتر را نیز شناسایی کرد. این شناسایی زودهنگام برای افزایش شانس درمان بیماران مناسب است.