موفقیت آزمون‌های بالینی نانوذرات لیپیدی در درمان هپاتیت

شرکت آربوتوس بیوفارما (Arbutus Biopharma) در حوزه توسعه نانوذرات لیپیدی برای رهاسازی RNAi فعالیت دارد. این شرکت اخیراً موفق به استفاده از این فناوری برای آزمون‌های بالینی به‌منظور درمان بیماری هپاتیت شده‌است.

آربوتوس (Arbutus) روی توسعه پلتفورم نانوذرات لیپیدی برای رهاسازی RNAi فعالیت دارد. این نانوذرات لیپیدی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اولیه آزمون‌‌های پیش‌بالینی و بالینی، حکایت از موفقیت آن در بخش درمانی دارد.
آربوتوس یک شرکت بزرگ دارویی است که بازار ۲۰۰ میلیون دلاری دارد. این شرکت روی روش‌های درمان بیماری هپاتیت B کار می‌کند. براساس اظهارات مارک موری، مدیرعامل این شرکت: «فناوری‌‌نانوذرات لیپیدی می‌توانند به‌عنوان حامل برای رهاسازی دارو در عفونت‌های ویروسی هپاتیت B مورد استفاده قرار گیرند. این فناوری می‌تواند RNAiهای مختلف را رهاسازی کند.»
این شرکت معتقد است که درمان عفونت ویروسی هپاتیت B با مکانیسم‌های مختلف انجام می‌شود که شامل راهبردهای تحریک سیستم ایمنی بدن برعلیه ویروس می‌شود. این فناوری می‌تواند به‌صورت ترکیبی با دیگر روش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری عقیده دارند که درمان این بیماری با استفاده از این راهبردها دور از دسترس نیست.
عفونت هپاتیت B یک بیماری کبدی است که توسط ویروس ایجاد شده و ۲۰ تا ۳۰ درصد از هپاتیت‌های نوع B را شامل می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به سرطان نیز شود. هپاتیت ویروسی نوع B هر سال بیش از ایدز یا مالاریا قربانی می‌گیرد. تعداد مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است، به طوری که در سال ۱۹۹۰ بالغ بر ۸۹۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بودند. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱٫۴۵ میلیون نفر رسید.
بازار روش‌های درمان این بیماری تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۳٫۵ میلیارد دلار خواهد رسید که رشد ۲٫۳ درصدی را تجربه می‌کند. هر چند برخی معتقداند که نرخ رشد این بیماری بیش از این رقم بوده و در آمریکا به ۱۵٫۴ درصد خواهد رسید. نرخ رشد این بیماری در اروپا تا سال ۲۰۳۳ به ۹ درصد خواهد رسید. شرکت آربوتوس اگر بتواند تنها بخشی از این بازار را تصاحب کند، به سود قابل توجهی خواهد رسید.