دورخیز برای تجاری‌سازی نقاط کوانتومی گرافنی

شرکت داتزنانو برای تجاری‌سازی نقاط کوانتومی گرافنی، بودجه ۱٫۵ میلیون دلاری را به دست آورده است. این شرکت فعالیت‌های مشترکی برای توسعه این فناوری و تجاری‌سازی آن انجام داده است.

شرکت داتزنانو (Dotz Nano) موفق به دریافت بودجه ۱٫۵ میلیون دلاری برای تجاری‌سازی نقاط کوانتومی گرافنی شده‌است.
اولین حمایت مالی از این شرکت توسط بنیاد برید (BRID) انجام شده‌است. داتزنانو اخیراً دستاوردهای مختلفی در استفاده از نقاط کوانتومی گرافنی در حوزه‌های مختلف نظیر پلاستیک، پلیمر و سیالات کسب کرده است.
داتزنانو توانسته است از این نقاط برای اهداف مختلفی نظیر کاربردهای ضدجعل، ساخت نمایشگر، نساجی، جوهر و حتی تصویربرداری پزشکی استفاده کند.
این فعالیت‌های توسعه‌ای با هدف رسیدن به توافق‌نامه‌های تجاری به‌منظور فروش این فناوری به شرکت‌های مختلف است. البته داتزنانو برای توسعه فناوری نقاط کوانتومی با شرکت‌های مختلفی همکاری دارد. اخیراً این شرکت با شرکت استرم وارد همکاری مشترک شده‌است تا بتوانند دستاورد به دست آمده در دانشگاه رایس را تجاری‌‌سازی کنند. هدف این دو شرکت، امکان تولید تجاری نقاط کوانتومی از زغال سنگ است.
تولید ارزان قیمت این محصول، مزیت اصلی این فرآیند است. زغال‌سنگ ماده‌ای ارزان قیمت با بازده ۲۰ درصد برای تولید نقاط کوانتومی است. این فرآیند قادر است بازار نقاط کوانتومی را تغییر دهد.
شرکت استرم و داتزنانو قرارداد همکاری مشترکی با یکدیگر امضاء کردند تا این فناوری را پیاده‌سازی کنند. از این محصولات می‌توان در حوزه‌های مختلفی نظیر حسگری، الکترونیک مصرفی، ذخیره‌سازی اطلاعات، تصویربرداری پزشکی، پیل خورشیدی و ذخیره انرژی استفاده کرد.
استرم محصولات شرکت داتزنانو را برای فروش به مشتریان خود عرضه می‌کند که این موضوع فروش محصولات شرکت داتزنانو را تسهیل می‌کند.
نقاط کوانتومی گرافنی ذراتی هستند که در آنها از چند لایه گرافنی با ابعادی کمتر از ۱۰۰ نانومتر استفاده شده‌است. این نقاط دارای اثر محدودیت کوانتومی قدرتمند و اثر لبه قوی هستند. این روش امکان تولید نقاط کوانتومی با خواص فیزیکی منحصر به فرد نظیر فتولومینسانس قوی را فراهم می‌کند.
برخلاف نقاط کوانتومی کلاسیک که از جنس فلز یا سیلیکون هستند، نقاط کوانتومی گرافنی زیست‌سازگار و مقاوم در برابر نور و همچنین از خواص مکانیکی، گرمایی، الکتریکی و گرمایی ویژه‌ای برخوردار هستند. به دلیل این ویژگی‌ها، نقاط کوانتومی تولید شده در این روش دارای کاربردهای مختلفی در صنایع هستند.