از بازار نانولوله‌های کربنی چه می‌دانید؟

بازار نانولوله‌های کربنی تا سال ۲۰۲۲ با رشد تقریبی ۱۸ درصدی به رقم ۸٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید. نانولوله‌های کربنی چندجداره سهم بیشتری در این بازار داشته و لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار رایج‌ترین روش برای تولید این ماده خواهد بود. دلیل این امر، قیمت پایین این روش و مزیت اقتصادی آن است. آسیا تقاضای رو به رشدی در بخش نانولوله‌های کربنی دارد.

گزارشی از سوی مؤسسه مارکت اند مارکت منتشر شده که در آن بازار نانولوله‌های کربنی تک جداره و چندجداره تا سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش روش‌های رایج نظیر لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار، لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار با استفاده از کاتالیست و منوکسید کربن تحت فشار برای تولید نانولوله‌های کربنی مورد بحث قرار گرفته و همچنین کاربردهای نانولوله‌ها در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک، ماده شیمیایی، باتری، انرژی و پزشکی تا سال ۲۰۲۲ مطرح شده‌است.
این گزارش حجم بازار را تا سال ۲۰۲۲، ۱۵٫۱ کیلوتن و ارزش دلاری آن را ۸٫۷ بیلیون دلار آمریکا تخمین زده است. بازار نانولوله‌های کربنی در سال ۲۰۱۶، ۳٫۴۳ میلیارد دلار بوده که این رقم احتمالاً با رشد ۱۷٫۹ درصدی تا سال ۲۰۲۲ مواجه خواهد شد.
نانولوله‌های کربنی با مقاومت کششی بالا، نسبت به فولاد ۲۰ برابر استحکام بیشتر دارند. این در حالی است که وزن آنها ۵ برابر کمتر از فولاد است. تقاضا برای نانولوله‌های کربنی در بخش هوافضا، دفاعی و الکترونیک به دلیل وزن کم رو به افزایش است.
کاربرد نانولوله‌های کربنی چندجداره بیشتر از تک‌جداره بوده و در حوزه‌های پلیمر، الکترونیک، انرژی و پزشکی کاربرد وسیعی دارند. در میان مناطق مختلف جهان، آسیا با تقاضای روبه رشد مواجه بوده که این رشد روی بازار جهانی این ماده تأثیرگذاشته است.
در حال حاضر، نانولوله‌های کربنی چندجداره با کاهش وزن خودروها موجب کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن شده و مزایای بسیاری در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند.
در میان روش‌های مختلف تولید، لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار رشد قابل توجهی طی سال‌های آتی خواهد داشت. این روش در سال ۲۰۱۶ نیز بالاترین سهم را در تولید نانولوله‌های کربنی داشته است. یکی از مزیت‌های این روش، قیمت پایین آن است. کاهش هزینه موجب شده تا سهم این روش طی سال‌های آتی بیشتر از دیگر روش‌ها باشد.
آسیا تقاضای روبه‌ رشدی در این حوزه داشته و کشورهایی نظیر چین، کره‌جنوبی، ویتنام، سنگاپور و تایوان از جمله اقتصادهای نوپدیدی هستند که به این ماده نیاز دارند.