ترکیب دو روش برای بهبود توالی‌سنجی DNA

برای ارائه آرایه مرجع ژنوم فک دریایی، از فناوری توالی‌سنجی دو شرکت استفاده شد. با این کار زمان و هزینه فرآیند به شدت کاهش و در عین حال کیفیت نتایج به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

دستگاه توالی‌سنج شرکت بیونانو ژنومیکس (Bionano Genomics) توسط مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری برای بررسی ژنوم فک دریایی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از نقشه‌های ژنوم شرکت بیو‌نانو برای داربست‌سازی بخش اعظمی از ژنوم‌های مرجع در این پروژه استفاده شده‌است. تهیه ژنوم معمولاً با استفاده از روش‌های توالی‌سنج گرانقیمت صورت می‌گیرد، اما در این پروژه از ترکیب دو فناوری Illumina و ۱۰X Genomics استفاده شده‌است که از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند.
در پایان کار، داربستی از ۲۹٫۶۵ مگاجفت ‌باز ایجاد شده که بهبود ۲۱۵ برابری را نسبت به زمانی که تنها از llumina استفاده می‌شد، تجربه کرده است. طولانی‌ترین داربست ترکیبی که با استفاده از این دو روش ایجاد شده ۸۴٫۷۷ مگاجفت باز است.
کیفیت داربست‌سازی بیونانو مورد آزمایش‌ قرار گرفت و مشخص شد که این روش قادر است ۹۸ درصد از کل طول ژنوم را با کیفیت بالا ارائه کند. در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی به چاپ رساندند، آمده است که این روش به شدت هزینه‌ها را کاهش داده و کیفیت را افزایش می‌دهد. محققان برای بررسی ژنوم فک توانستند در مدت زمان چند هفته و هزینه‌ای کم نتیجه مورد نظر خود را ارائه کنند.
اریک هولملین، مدیرعامل شرکت بیونانو، می‌گوید: «این پروژه نشان داد که می‌توان از توانایی ترکیبی نقشه‌برداری ژنوم شرکت بیونانو و ۱۰X Genomics استفاده و در نهایت آرایه‌ مرجع با کیفیت بالا ارائه کرد.»
پیش از این، از نقشه‌برداری ژنوم شرکت بیونانو به‌صورت ترکیبی با روش‌های توالی‌سنجی شرکت‌های دیگر نظیر اکسفورد نانوپور استفاده شده که در نهایت، این کار موجب بهبود کیفیت نتیجه شده‌است. ما صاحب یک پلتفورم فناوری هستیم که قادر است کیفیت توالی‌سنجی را بهود دهد و خطاهای آرایه را اصلاح کند. ترکیب این فناوری با روش‌های دیگر موجب کاهش زمان کار شده و می‌تواند به‌عنوان یک روش استاندارد برای پروژه‌های ژنوم استاندارد در مقیاس‌های بالا استفاده شود.
شرکت بیونانو ژنومیکس یکی از شرکت‌های فعال در حوزه توالی‌سنجی است که با استفاده از نانوکانال اقدام به مشخصه‌یابی DNA می‌کند.