نانوداروی ضدخشکی چشم، برنده جایزه انجمن سلطنتی

شرکت نانومریکس که صاحب فناوری رهاسازی دارو با استفاده از فناوری‌ نانو است، جایزه فناوری‌های نوظهور انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا را دریافت کرد. لیسانس این فناوری به شرکت دیگری فروخته شده تا از آن برای ساخت داروی رفع خشکی چشم استفاده کنند.

ایاستا فارماکیوتیکالز (IACTA Pharmaceuticals) اعلام کرد که فناوری مورد استفاده در نانودارو چشم موسوم به NM133 جایزه رقابت فناوری‌های نوظهور انجمن سلطنتی شیمی انگلستان را دریافت کرده است.
این دارو توسط شرکت نانومریکس (Nanomerics) تولید شده‌است که لیسانس انحصاری آن توسط ایاستا خریداری شده‌است.
دامون بوروس، مدیرعامل شرکت ایاستا، می‌گوید: «این جایزه نشان می‌دهد که فناوری‌ نانو می‌تواند نقش مهمی در روش‌های مهم رهاسازی دارو داشته باشد. این فناوری به ما کمک می‌کند تا داروی سیکلواسپورینگ را به بافت چشم برسانیم. به نظر ما شرکت نانومریک یک همکار بسیار خوب است که به ما کمک کرده تا به سطح بالایی از نوآوری برسیم.» 

بیمارانی که از مشکل خشکی چشم رنج می‌برند، باید به‌صورت مستمر از داروهای تولید اشک مصنوعی استفاده کنند. سیکلواسپورینگ ماده‌ای ضدالتهاب بوده که برای خشکی چشم استفاده می‌شود، هر چند که ماده‌ای آبگریز است که برای محیط آبی چشم مشکل‌ساز است. NM133 با استفاده از فناوری‌ نانو امکان بهبود این خاصیت را فراهم کرده‌است که می‌توان با استفاده از آن داروی سیکلواسپورینگ را به چشم رساند.
مایکل آدام از مدیران شرکت ایاستا می‌گوید: «ما معتقدیم که NM133 دارای پتانسیل بالایی برای تغییر روش درمان خشکی چشم است. انتخاب این فناوری برای دریافت جایزه نشان می‌دهد که این دارو پتانسیل بالایی برای درمان دارد.»
آندریاس شاتزلین، مدیرعامل شرکت نانومریک، می‌گوید: «تیم نانومریکس از دریافت این جایزه بسیار خرسند است.»
ایاستا در حوزه تجاری‌سازی داروها و محصولات مراقبت چشم فعالیت دارد. این شرکت که در کالیفرنیا قرار دارد، به‌صورت ویژه روی درمان با روش‌های پیشرفته کار می‌کند. NM133 برای درمان خشکی چشم ساخته شده‌است.
نانومریکس در سال ۲۰۱۰ در انگلستان تأسیس شد و فعالیت خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو در بخش داروسازی آغاز کرد. این شرکت دارای فناوری رهاسازی دارو با استفاده از فناوری‌ نانو است که می‌تواند موادی که به سختی در آب حل می‌شوند را انحلال‌پذیر کند.