بیست‌وپنجمین رویداد کارنو برگزار شد

بیست‌وپنجمین رویداد کارنو با رویکرد توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌نانو با هدف ارائه آموزش‌های مورد نیاز به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته‌ها و گرایش‌های نانو برای حضور در عرصه‌ تجارت فناوری و معرفی مسیر ایده تا بازار، ۱۷ تا ۱۹ مردادماه ۱۳۹۶ در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان برگزار شد.

در مراسم آغاز به کار این دوره مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، دبیر دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو و مدیر گروه علوم تربیتی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی و تشریح اهداف دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو پرداختند.
مهندس جلالی؛ مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در این مراسم گفت: «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تلاش می‌کند با شناخت درست از فضای کسب‌و‌کار، مهارت‌ها و برنامه‌های لازم را گسترش دهد.»
مهندس جلالی افزود: «بیکار کسی است که توانایی انجام کار را دارد اما شغلی ندارد، کارجو کسی است که علاقه به فعالیت‌های اقتصادی دارد اما آموزش‌های لازم را ندیده است، بخشی از اهداف سازمان برای این افراد است، برخی نیز شاغل هستند و با توجه به نیازهایشان برای آنها برنامه‌هایی فراهم شده است، از این رو و با توجه به این اهداف، ۱۴۰۰ استاندارد آموزشی در این سازمان تهیه شده است.»
مهندس ایجادی؛ دبیر برگزاری رویداد کارنو نیز هدف این رویداد را تغییر نگرش دانشجویان حوزه فناوری‌نانو به کسب‌و‌کار عنوان کرد و افزود: «رویداد کارنو نتیجه پایشی است که در آن نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی سنجیده شده و آنچه به دست آمد نشان می‌داد ۹۵ درصد افراد، با هدف هیئت علمی شدن ادامه تحصیل می‌دهند.»
مهندس کریمی، مدیر گروه علوم تربیتی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کشور نیز آشنایی با مهارت‌های لازم برای ایجاد کسب‌وکار و تولید ثروت، آشنایی با تجاری کردن فناوری نانو و تمرین کار تیمی را اهداف این دوره معرفی کرد.
در روز نخست این رویداد، کارگاه معرفی بوم کسب و کار برگزار شد. دکتر برزگر کیفیت برتر، کارایی برتر، نوآوری و روابط برتر با مشتری را مزیت رقابتی در طراحی مدل کسب‌وکار عنوان کرد و بیان کرد: «بوم مدل کسب‌و‌کار ۹ بخش سازنده‌ مدل‌کسب‌و‌کار را توصیف می‌کند که این بخش‌ها شامل بخش ‌مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای (تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.
کارگاه تجاری‌سازی فناوری نانو، عنوان کارگاه دوم روز نخست این رویداد بود. دکتر ابراهیمی در این کارگاه گفت: «انتخاب یک ایده در تجاری‌سازی، همانند انتخاب ماده اولیه برای یک فرآیند است. وجود یک ایده برای شروع، رشد یا توسعه کسب‌وکار ضروری است؛ اما تجارت‌پذیر شدن ایده نیازمند مطالعه، ارزیابی، تحلیل و مشاوره با صاحبان فن است.» 
همچنین کارگاه مالکیت فکری و جستجوی پتنت برای گروه‌های مختلف در روز دوم رویداد کارنو برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این کارگاه با مبانی مالکیت فکری و جستجوی عملی ثبت پتنت آشنا شدند. 
نشست «کار نو» ویژه اساتید و دانشجویان با هدف آسیب‌شناسی اشتغال دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در این رویداد برگزار شد و در آن راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات شرکت‌های نوپا و نکاتی برای انجام کار تیمی ارائه شد.
با آغاز روز سوم، فعالیت گروه‌ها بر روی بوم کسب‌و‌کار نیز شروع شد و شرکت‌کنندگان بوم‌های خود را برای ارائه، آماده کردند. در نهایت نماینده هریک از گروه‌ها در بازه مشخص به ارائه ایده و مدل کسب‌و‌کار پرداخته و نهایتا طی داوری انجام شده گروه‌های برتر دوره معرفی و از آن‌ها تقدیر شد.
مهندس دیانی؛ مدیرعامل شرکت واکنش صنعت پارت، مهندس فخاری؛ مدیرعامل شرکت فناوری‌های نوین فدک سپاهان و دکتر تبریزچی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان داوران بیستمین‌و‌پنجمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌نانو بودند.
گفتنی است بیست‌وپنجمین رویداد کارنو با رویکرد توانمندسازی سرمایه‌های انسانی نانو ۱۷ تا ۱۹ مردادماه ۱۳۹۶ در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان برگزار شد.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره‌ها و ثبت‌نام در بیست‌وششمین دوره می‌توانند به پایگاه اینترنتی کارنو مراجعه نمایند.