معرفی پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، در خلال پنجمین دوره‌ی مجمع اقتصاد فناوری نانو، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی محصولات مبتنی بر فناوری نانوی ایرانی را معرفی کرد.

دکتر اسدی فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، در خلال پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو، پایگاه رسمی محصولات فناوری نانو را معرفی کرد. این پایگاه به نشانی www.nanoproduct.ir، اطلاعات محصولات دارای تأییدیه نانومقیاس را در اختیار کاربران و علاقه‌مندان به فناوری نانو قرار می‌دهد. به گفته اسدی فرد، این پایگاه یکی از ابزارهای ایجاد اعتماد عمومی نسبت به محصولات مورد تأیید ستاد فناوری نانو است.
بر اساس بازارهای مختلف عمومی، دولتی و صنعتی، ابزارهای گوناگونی برای ترغیب مشتریان به خرید وجود دارد که در یک دسته‌بندی کلی بر اساس نوع هر بازار این ابزارها شامل موارد زیر است:
بازار عمومی یا فروش B2C
– کمک به شکل‌گیری کانال‌های بازار و تسهیل دسترسی به محصول
– آگاه‌سازی و ایجاد اطمینان از ایمنی محصولات و یارانه خرید
بازار صنعتی یا فروش B2B
– ابزارهای مالی تحریک تقاضا مثل لیزینگ و فروش اقساطی.
– مشوق‌های قانونی از قبیل تخفیف یا معافیت مالیاتی.
– ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و نهادی به همرسانی عرضه و تقاضا.
بازارهای دولتی یا فروش B2G
– اصلاح مقررات و قوانین با توجه به قابلیت فناوری‌های جدید.
– خرید دولتی مثل خرید تجاری، خرید پیش تجاری، تضمین خرید و غیره.
رضا اسدی فر، مدیر کارگروه صنعت و بازار در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ی بازار ستاد فناوری نانو و در رابطه با راهکارهای این مرکز برای جلب مخاطب در راستای هرکدام از ابزارهای ذکرشده، در مجمع اقتصاد فناوری نانو گفت: «ستاد فناوری نانو با شناخت این موارد برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات نوآورانه مبتنی بر فناوری نانو، راهکارهایی را اجرایی کرده است که این راهکارها در قبال هرکدام از ابزارهای ذکرشده است.
وی در ادامه افزود: «برای بازارهای عمومی، راهکار ایجاد کمیته‌ی نانو در وزارت بهداشت، راه‌اندازی پایگاه معرفی محصولات نانویی مورد تأیید، معرفی محصولات نانو به شبکه‌های توزیع و حمایت از ایجاد نمانام‌های مشترک نظیر توانا، آدیکو و هاینو، ورود ۳۰ دسته محصول به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و ورود برخی داروها به لیست بیمه اجرایی شده است. در زمینه‌ی ورود به عرصه‌ی بازارهای صنعتی، ارتقای استانداردهای اجباری، نظیر ارتقای استااندارد فیلتر هوای خودرو از کلاس ۷ به کلاس ۹ را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین استفاده از ابزارهای مالی تحریک تقاضا توسط صندوق‌های همکار و حمایت از کاربران پیشرو با کمک به ساخت نمونه‌ی اولیه مانند پروژه‌ی پایلوت تصفیه‌ی آب در اردبیل و تهران و حمایت ویژه از اولین خریدار را اجرایی کردیم.
وی همچنین بازارهای دولتی را از دیگر نقاط هدف برای جلب مشتریان دولتی عنوان کرد و گفت: «راهکار مناسب برای ترغیب مشتریان دولتی مثل ورود محصولات ساختمانی به فهرست بها (سازمان برنامه و بودجه) بوده است.
گفتنی است، پایگاه معرفی محصولات نانویی تأیید شده به آدرس www.nanoproduct.com ضمن معرفی و دسته‌بندی این محصولات، اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی خرید آن‌ها را به مخاطبان ارائه می‌کند.