فروش محصولات و بازاریابی، عمده‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت یارنیکان صالح دومین شرکتی بود که در پنل بعد از ظهر پنجمین دوره‌ی مجمع اقتصاد فناوری نانو تجربه‌های خود را برای توسعه‌ی بازار در حوزه‌ی تجهیزات و روند آغاز به کار و راه‌ها و چالش رسیدن به موفقیت را تشریح کرد.

شرکت یارنیکان صالح دومین شرکتی بود که در پنل بعد از ظهر پنجمین دوره‌ی مجمع اقتصاد فناوری نانو تجربه‌های خود را برای توسعه‌ی بازار در حوزه‌ی تجهیزات و روند آغاز به کار و راه‌ها و چالش رسیدن به موفقیت را تشریح کرد.
شرکت یارنیکان صالح که به‌صورت تعاونی با ۳۰ دانشجوی مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است، هدف اصلی خود را از ورود به عرصه‌ی خدمات‌دهی و تثبیت محصولات در بازار عنوان کرد.
این پنل با حضور بابک رشیدی، مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان یارنیکان صالح، صالحی، کارگزار تبادل فناوری و بازاریاب مجموعه و مهندس موسوی زاده، کارشناس ستاد فناوری نانو برگزار شد.
رشیدی چالش‌های زیادی را در مسیر دستیابی به محصولات فعلی برشمرد و راه‌کار اصلی فائق آمدن بر این مشکلات را پشتکار، حضور جمعی دانشجویان و راهنمایی اساتید عنوان کرد و گفت: «تنها هدفمندی و وجود اهداف و دیدگاه‌های مشترک منجر شد که ۳ نفر در کنار هم همکاری داشته باشند. در ابتدا انواع مدل‌ها را برای ثبت شرکت بررسی کردیم، اما تنها مدل آرمان‌گرایانه را مدل تعاونی دیدیم. اما بعد از ثبت و فعالیت متوجه شدیم که این مدل کارآمد نیست و فضای انگیزشی برای نیروها در مدل‌های دیگر بیشتر است. ازآنجایی‌که شرکت دانش‌بنیان به دنبال خلق نوآوری است و خیلی به دنبال کسب سود و یافتن بازارهای فروش مستعد نیست، با چالش بازاریابی و معرفی محصولات خود در جامعه و بازار روبه‌رو هستند. بر همین اساس ما در ابتدا از نیروهای باتجربه و توانمند برای بازاریابی جذب کردیم، اما به دلیل همسان نبودن نظرات بخش بازرگانی و اعضای شرکت، به این نتیجه رسیدیم که دیدگاه بازرگانی و فروش را برای اعضا آموزش دهیم.
صالحی، کارگزار تبادل فناوری شرکت یارنیکان صالح، در رابطه با رقیب قدرتمند چینی در بازار محصولات ایران گفت: «این معضلی است که تمام صنعت با آن روبه‌روست، اما به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی شرکت و خدمات پس از فروش و آموزش اپراتوری دستگاه‌ها و دانش فنی در تولید رنگ‌های خاص،‌منجر به باقی ماندن شرکت یارنیکان صالح در عرصه‌ی رقابت با محصولات چینی شده است.
موسوی، کارشناس ستاد فناوری نانو نیز در راستای تشریح فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان در عرصه‌ی تولید محصولات متنوع نانویی، تسلط اعضای شرکت بر فرایند تولید دستگاه‌های صنعتی را از نکات مثبت این شرکت برشمرد و گفت: «این شرکت هر دستگاهی که تولید می‌کند، ضمن استفاده از آن و عیب‌یابی‌ها و تست‌های اولیه، محصولی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که ۹۰ درصد قطعات آن را خود تولید کرده‌اند و ضمانت پس از فروش این دستگاه معتبرتر خواهد بود.»
گفتنی است، شرکت یارنیکان صالح در زمینه‌ی ساخت تجهیزات لایه نشانی فلزان به روش PVD و لایه نشانی دکوراتیو فعالیت می‌کند و محصولات و خدمات این شرکت شامل پوشش گنبد عتبات عالیات، بقاع متبرکه، ظروف آشپزخانه، یراق‌آلات با رنگ‌های خاص و آینه‌های خودرو از جنس کروم است.