الکترودهای نانویی ایرانی در مسیر صادرات

در راستای بررسی زوایای مختلف تجربه توسعه‌ی بازار محصولات نانویی در حوزه‌ی خودرو، شرکت آرتاش کامپوزیت، فعال در تولید سره‌های جوش مقاومتی، از میهمانان اولین پنل پنجمین دوره‌ی مجمع اقتصاد فناوری نانو بود که ز سال ۹۰ به‌صورت مستمر بخش قابل توجهی از نیاز شرکت بزرگ ایران‌خودرو به این محصول را تامین می‌کند.

سره جوش مقاومتی پرمصرف‌ترین قطعه در صنعت تولید خودرو و لوازم‌خانگی است. بیش از ۹۵ درصد قطعات بدنه‌ی خودرو، با این نوع جوش ساخته می‌شوند. این دستگاه مجهز به یک فک است که دو سره (الکترود) جوش روی آن قرار می‌گیرد که شرکت آرتاش کامپوزیت بخش مهمی از نیاز سالانه‌ی صنعت خودرو کشور را تأمین می‌کند. در این راستا، اقداماتی برای ورود به بازارهای بین‌المللی انجام داده است و در حال حاضر در حال مذاکره برای صادرات سره‌های جوش مقاومتی به کیاموتورز کره‌ای است و ۱۵۰ کیلوگرم برای شرکت اوبارا جهت تست ارسال کرده است که با وجود عدم تأمین نمونه‌ها توسط این شرکت، آرتاش کامپوزیت مذاکرات مستقیمی با شرکت اوبارا آغاز کرده است.
آرش کمان‌کش مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت که میهمان پنل تجربه‌ی توسعه‌ی بازار در حوزه‌ی خودرو بود، در رابطه با کوچک بودن شرکت خود به تناسب ایران‌خودرو به‌عنوان مشتری گفت: «ما محصولی با استفاده از نانوذرات تولید کردیم که عمر قطعات را طولانی‌تر می‌کند و روند خط تولید را تسریع می‌کند. فروش محصول به شرکت ایران‌خودرو، موجب ایجاد اعتبار و بالا رفتن جایگاه شرکت در رزومه کاری شده است. اما مهم‌ترین چالشی که شرکت‌های دانش‌بنیان عمدتاً با آن روبه‌رو هستند، خواست مشتری و توقع انعطاف‌پذیری صاحب دانش و نوآوری با خواست مدیران شرکت است. اگر شرکت فناورانه انعطاف‌پذیری داشته باشد،‌ دوام خواهد داشت. البته بزرگ‌ترین راه‌کار موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن علاقه‌مندی، صبر و امید به آینده است. زیرا این کارها زودبازده نبوده و نتایج سودمند آن در بلندمدت به بار خواهد نشست.
کارشناس ستاد فناوری نانو در این پنل، ضمن بیان رسالت تسهیل گری ستاد برای روند ارتباطی شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت گران گفت: «صنعت گران به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طرف ستاد معرفی می‌شوند، بیشتر اعتماد می‌کنند؛ چون می‌دانند ستاد ممیزی‌های لازم را انجام داده است و بر همین اساس در تلاش هستیم تا برای تست محصولات نانویی نوآورانه در فضای نیمه‌صنعتی یک خط تولید پایلوت ایجاد کنیم که امکان تست اصولی در حوزه‌های مختلف نانوکامپوزیت پلیمری را داشته باشیم.
شعار ستاد فناوری نانو تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم است و برای ادامه‌ی روند تسهیل گری امور شرکت‌های دانش‌بنیان، ‌آن‌ها را برای خرید کالا به بورس کالا معرفی می‌کنیم و در هر فضایی که به کمک نیاز داشته باشند و قوانین اجازه دهد، برای رفع مسائل و مشکلات آن‌ها اقدام می‌کنیم.