ستاد نانو تسهیلگر تعاملات صنعت با فناوران عرصه‌ی نانو

مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی شمس آباد و نصیرآباد، طی نشستی که دیروز در محل ستاد فناوری نانو برگزار شد، به بحث و تبادل نظر در خصوص فرصت‌های فنی و اقتصادی به‌کارگیری فناوری نانو در صنایع پرداختند.

این نشست با حضور مهندس توانا، مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی نصیرآباد، مهندس عمید، معاون انجمن صنایع نساجی ایران، مدیران عامل چند شرکت فعال در حوزه‌های دارویی، قطعات خودرو، نساجی و ماشین‌آلات، مهندس احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد فناوری نانو، کارشناسان ترویج صنعتی فناوری نانو و تعدادی از اعضای کلینیک صنعت و معدن دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

از جمله مباحثی که فعالان صنعتی بر آن تأکید داشتند، لزوم توجه بیشتر به استانداردهای اجباری برای استفاده از محصولات نوین و با کارآیی بالا بود. همچنین برخی از مدیران به بیان موانع فرهنگی و حقوقی در همکاری میان صنایع و فناوران پرداختند.

در این نشست، ضمن معرفی تعدادی از محصولات و تجهیزات ساخت داخل به حاضران، سازوکارهای حمایتی ستاد فناوری نانو برای تسهیل تعاملات صنایع با فناوران عرصۀ نانو معرفی شد. ازجمله این سازوکارها، “سامانه تبادل فناوری” بود که ضمن تشریح آن، مدیران حاضر در جلسه نسبت به تکمیل فرم سامانه تبادل برای طرح مشکلات فنی خود اقدام کردند. برنامه “چالش فناوری و نوآوری”، دیگر سازوکاری بود که در این نشست تبیین شد. 

در پایان، نمایندگان صنایع از نمایشگاه دستاوردهای نانو در محل این ستاد بازدید کردند. برخی از محصولات و تجهیزات در حوزه‌های پزشکی، خودرو، رنگ، ساختمان، کامپوزیت و پلیمر و منسوجات که دارای گواهینامه نانومقیاس هستند، در این نمایشگاه ارائه شده‌اند. برخی از مدیران، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه، ابراز داشتند که تعدادی از محصولات فناوری نانو که در این نمایشگاه عرضه شده است، قابلیت بالایی در رفع مسائل فنی آن‌ها دارد.

این نشست با همکاری کلینیک صنعت و معدن دانشگاه امیرکبیر و کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو برگزار شد. ستاد فناوری نانو علاوه‌بر برگزاری نشست‌های تخصصی با صاحبان صنایع، از برگزاری کارگاه‌های تخصصی مرتبط با هر حوزه صنعتی نیز حمایت حمایت می‌کند تا زمینه آشناسازی مدیران صنایع با فرصت‌های فنی و اقتصادی حاصل از بکارگیری فناوری نانو را برای آن‌ها فراهم سازد.