ابزار آماده‌سازی نمونه‌های زیستی برای تصویربرداری TEM

شرکت ترمو فیشر دستگاهی برای آماده‌سازی نمونه‌های زیستی ارائه کرده است که با استفاده از آن می‌توان لایه‌های بسیار نازک از نمونه برای تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی تهیه کرد.

شرکت ترمو فیشر ساینتیفیک (Thermo Fisher Scientific) اولین دستگاه تجاری Cryo-DualBeam خود را عرضه کرد. این دستگاه یک میکروسکوپ الکترونی روبشی مجهز به FIB بوده که به‌صورت ویژه برای آماده‌سازی نمونه‌های لایه‌نازک فریز شده ساخته شده‌است. در واقع برای آماده‌سازی نمونه‌های زیستی به‌منظور تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا در تصویربرداری میکروسکوپ Cryo-TEM این دستگاه به کار گرفته می‌شود.
پیتر فروستورفر از مدیران شرکت ترمو می‌گوید: «ما با ارائه این فناوری به مشتریان خود اجازه می‌دهیم تا با دقت بالا نمونه‌های خود را آماده‌سازی کرده و لایه نازک تهیه کنند. این نوع آماده‌سازی زیستی برای محققان چالش‌برانگیز است؛ چرا که نیاز به دما و خلاء خاصی است. محققان با استفاده از این فناوری می‌توانند تصاویر توموگرافی را به سادگی تهیه کنند.»
الیزابت ویلا از دانشگاه کالیفرنیا از این سامانه در کمپلکس‌های ماکرومولکولی استفاده کرده است. ویلا می‌گوید: «توموگرافی الکترونی کرایو به ما اجازه می‌دهد تا ساختارهایی را در نمونه‌های دست‌نخورده زیستی مشاهده و رابطه و برهم‌کنش آنها را با دیگر بخش‌های سلولی شناسایی کنیم. این روش یکی از ابزارهای مهم برای محققانی است که به دنبال درک بهتر سامانه‌های زیستی در سطح سلولی هستند.»
توموگرافی الکترونی یک مدل سه بعدی را محاسبه می‌کند و در نهایت ساختار تک مولکول را به‌صورت اصلی و دست‌نخورده به تصور می‌کشد. این دستگاه یک ابزار قدرتمند و مکمل برای آنالیز تک ذره‌ای است که می‌تواند قدرت تفکیک در مقیاس نزدیک اتمی ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه امکان تصویربرداری از نمونه‌های زیستی نظیر ساختار پروتئین‌ها فراهم می‌شود.
ترموفیشر یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه ساخت تجهیزات است که درآمد سالانه آن ۱۸ بیلیون دلار است و ۵۵ هزار نیرو در سراسر جهان دارد. یکی از ماموریت‌های اصلی این شرکت ارائه خدمات به مشتریان خود در بخش سلامت و علوم زیستی است.