خرید لیسانس فناوری پیل‌خورشید حاوی نقاط کوانتومی از دانشگاه

شرکت یو‌بی‌کیو‌دی (UbiQD) لیسانس انحصاری استفاده از فناوری پیل خورشیدی حاوی نقاط کوانتومی را از دو دانشگاه خریداری کرد. این شرکت قصد دارد این فناوری را تجاری‌سازی کند.

یک شرکت آمریکایی لیسانس استفاده از فناوری پنل خورشیدی مبتنی بر فناوری‌نانو را از دو دانشگاه در واشنگتن خریداری کرد. این فناوری امکان تولید انرژی با کارایی بالا از نور خورشید را فراهم می‌کند.
فناوری پنل خورشیدی موسوم به متمرکز کننده لومینسانس خورشیدی (LSC) توسط مرکز علم و مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه واشنگتن و دانشگاه وسترن بدست آمده است که شرکت یو‌بی‌کیو‌دی (UbiQD) با امضاء قراردادی، حق استفاده انحصاری از این فناوری‌ را از این دانشگاه دریافت کرد.
پنل خورشیدی ساخته شده با این فناوری، برخلاف پنل‌های رایج که سنگین و مات هستند، سبک و شفا است. بنابراین با استفاده از این فناوری می‌توان سطح شیشه‌ها و سایبان‌های ساختمان‌ها را مجهز به پنل خورشیدی کرد بدون این که ظاهر سازه دچار مشکل شود.
هانتر مک دانیل از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت یو‌بی‌کیودی می‌گوید: « ما به دنبال توسعه فناوری پنل خورشیدی هستیم به طوری که در آینده نزدیک با همه‌گیر شدن این فناوری در شهرها بتوان از شیشه‌های حاوی نقاط کوانتومی، الکتریسیته تولید کرد. شرکت یو‌بی‌کیودی پیشرفت قابل توجهی در این باره انجام داده به طوری که در حال ارائه مدل کسب و کار جدیدی است که در آن از نقاط کوانتومی برای تولید برق استفاده نموده است.»
دیوید پاتریک، استاد رشته شیمی این دانشگاه درباره اهمیت این قرارداد صبحت کرد و توضیح داد که چگونه یافته‌های آزمایشگاهی را می‌توان به بازار آورد.
پاتریک می‌گوید: «دانشجویان متعددی در این پروژه همکاری داشته‌ و برای اثبات موفقیت این فناوری زحمت کشیده‌اند. این فناوری برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی نظیر شرکت یو‌بی‌کیودی ارائه شد تا سرمایه‌گذار مناسبی برای آن پیدا شود.»
حمایت مالی اولیه این فناوری توسط بنیاد ملی علم آمریکا تامین شده‌است.
چندی پیش این شرکت اعلام کرده بود که به کارایی نوری بیش از ۸۰ درصد در نقاط کوانتومی خود در طول موج‌های نور مرئی تا مادون قرمز نزدیک، رسیده است. برای برخی محدوده‌های رنگی بین نارنجی و قرمز تیره، این شرکت موفق به رسیدن به کارایی ۱۰۰ درصد شدهاست. در حال حاضر، نقاط کوانتومی شرکت یوبی‌کیودی بیشترین کارایی تبدیل فوتون را برای نقاط کوانتومی عاری از کادمیم دارند، نقاط کوانتومی که سمی نبوده و توسط بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این در حالی است که نقاط کوانتومی جدیدی که شرکت یوبی‌کیودی ارائه کرده از نظر کارایی با همتایان کادمیمی موجود در بازار برابری می‌کنند.