هم‌اندیشی ستاد فناوری نانو با مدیران آموزش وپرورش

در راستای تقویت برنامه آموزش فناوری نانو برای دانش آموزان و دبیران، متناسب با رویکرد ستاد در برنامه ده‌ساله دوم، نشستی با حضور مدیران تعدادی از واحدهای وزارت آموزش و پرورش، در محل ستاد فناوری نانو برگزار شد.

این جلسه مشترک با هدف اصلی همفکری و تبادل‌نظر بین مدیران وزارت آموزش و پرورش و مسئولان بخش‌های مختلف باشگاه دانش‌آموزی نانو تشکیل شد. در ابتدای نشست نمای کلی اقدامات صورت گرفته ستاد فناوری نانو در زمینه آموزش دانش آموزان در زمینه فناوری نانو معرفی شد، سپس مدیران آموزش و پرورش پیشنهادهای خود را برای دستیابی به اهداف مشترک بیان کردند.
برخی از این پیشنهادها شامل موارد ذیل بود: پرداختن به مبحث نانو در کتاب‌های درسی به شکل گسترده‌تر، ساخت و توزیع بسته‌های آموزشی در قالب مالتی مدیا و فیلم‌های جذاب و تأثیرگذار برای تمام سطوح مختلف تحصیلی، انتشار کتاب‌های چند جلدی داستان گونه برای توضیح فناوری نانو برای مقاطع ابتدایی، ورود فناوری نانو در برنامه‌های آموزش پودمانی ۱۰۰ ساعته دوره دوم متوسطه، در قالب پودمان‌های ۱۲ تا ۲۴ ساعته، ساخت کلیپ و فیلم‌های آموزشی برای جشنواره آموزشی رشد، ایجاد یک زیرساخت حقوقی برای پشتیبانی از مالکیت فکری و معنوی طرح‌های دانش‌آموزی یا ایجاد تشکل‌های گروهی قانونمند برای آموزش مباحث نانو در مدارس، ایجاد بسته‌های آموزش‌های مهارتی برای دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش.
گفتنی است، از زمان تشکیل مرکز فناوری نانوی ایران در چین، دو آزمایشگاه کامل آموزشی با تجهیزات فناوری نانوی ساخت ایران در استان‌های سوژو و گوانژوی چین راه‌اندازی شده است و دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۶ سال در این مراکز برگزار شده است. این طرح در حال مذاکره برای راه‌اندازی ۳۰ آزمایشگاه دیگر در چین است. بخش بین المللی باشگاه دانش آموزی فناوری نانو در حال مذاکره با کشورهای ترکیه، عمان، ارمنستان و هند برای صادرات کیت‌های آزمایشگاهی و راه‌اندازی آزمایشگاههایی با تجهیزات فناوری نانوی ساخت ایران در این کشورهاست.

شایان ذکر است که باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو زیرساختی توسعه‌ای با تمرکز بر آموزش نیروی انسانی به‌صورت سیستماتیک است که شامل بخش‌های المپیاد دانش‌آموزی، جشنواره دانش‌آموزی نانو، تأمین محتوای ماهنامه زنگ نانو، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آموزشی نانو (شبکه توانا) ، مسابقه ملی توانمند و کانون برگزیدگان…. است.
افراد حاضر در این نشست، همچنین از نمایشگاه محصولات فناوری نانو بازدید کردند.