تبیین فرصت‌های فناوری نانو در عرصۀ نگهداری و تعمیرات

روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۹۶ ، جمعی از مدیران انجمن علمی نگهداری و تعمیرات ایران (انجمن نت) به همراه تعدادی از مدیران و فعالان صنعتی، در نشست معرفی فرصت‌های فنی و اقتصادی بهره‌گیری از فناوری نانو در حوزه نگهداری و تعمیرات، به هم‌اندیشی و تبادل‌نظر پرداختند.

از جمله محورهای مورد بحث اعضای انجمن در این نشست می‌توان به لزوم بهره‌ گیری از فناوری نانو در بحث نگهداری و تعمیرات در نیروگاه‌ها و توجه به کاربرد نانومواد و نانوپوشش‌ها در پوشش‌دهی توربین‌ها اشاره کرد.
یکی از موضوعات مورد تأکید فعالان صنعتی در این جلسه، مشکل تصفیه آب و پساب با توجه به کاهش شدید ذخایر آب‌های زیرزمینی و مشکلات محیط زیستی بود که افزایش سختی آب، سبب خوردگی و فرسودگی زودهنگام قطعات می شود. همچنین برخی از مسئولین حاضر ضمن اشاره به فرسودگی بیش از حد در اسکله‌ها به لزوم استفاده از فناوری نانو در بهبود مقاومت به خوردگی قطعات پرداختند.

در ادامه برخی از فناوری‌ها و محصولات فناوری نانو مرتبط با حوزۀ نت، به شرح زیر ارائه شد؛
• معرفی تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی کاربردی در حوزه نت
• فناوری نانو پوشش‌های سخت و مقاوم و کاربردها و تجارب موفق در حوزه نت
• رنگ‌های مقاوم به خوردگی
• مستربچ‌های افزایش دهنده استحکام مواد کامپوزیتی
• نانوسیال افزایش دهنده انتقال حرارت
• کاربردهای فناوری نانو در حوزه تصفیه آب و پساب صنعتی
• پلتفرم فناوری نانوالیاف و فیلترهای صنعتی و نیروگاهی

در نشست مذکور، ضمن معرفی محصولات و تجهیزات فناوری نانو ساخت ایران، به برنامه‌های تسهیلگرانه و حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پرداخته شد و راهکارهای ایجاد ارتباط و بهبود تعاملات صنایع با فناوران عرصۀ نانو بیان گردید.
از جمله این برنامه‌ها ، “سامانه تبادل فناوری” برای طرح مشکلات فنی و تقاضاهای صنعتی بود که پس از ارائه توضیحات مرتبط، نسبت به تکمیل فرم سامانه تبادل توسط مدیران و فعالان صنعتی حاضر در جلسه اقدام شد. به علاوه برنامه “چالش‌های فناوری و نوآوری”، دیگر سازوکاری بود که در این نشست تبیین شد. ‏
در بخش پایانی جلسه، حاضران از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو ایران در محل این ستاد بازدید کردند. برخی از محصولات و تجهیزات برخوردار از گواهینامه نانومقیاس در حوزه‌های متنوع پزشکی و سلامت و بهداشت، نانوپوشش‌ها، نساجی، خودرو، رنگ، ساختمان و کامپوزیت و پلیمر، در این نمایشگاه معرفی شدند.
در این بخش، حاضران ضمن مشاهده محصولات و تجهیزات موجود، از کاربردها و اثرات استفاده از آنها در صنایع اطلاع یافته و برای بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی توسط فناوری نانو در صنایع، اعلام آمادگی نمودند.

گفتنی است نشست مذکور با همکاری انجمن علمی نگهداری و تعمیرات (نت)، کارگزار ترویج صنعتی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد فناوری نانو برگزار شد.
مهندس رستمیان دبیر جایزه ملی تعالی مدیریت نگهداری، مهندس حسین سالم باغی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن نت ایران، دکتر رمضانی عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن ، مهندس تقی زاده عضو هیات مدیره و رئیس اتاق فکر انجمن، مدیرمسئول نشریات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع معدن، سیمان و فولاد، عماد احمدوند مدیر کارگروه ‏ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد فناوری نانو، کارشناسان و کارگزار ترویج صنعتی فناوری نانو و تنی چند از اعضای بخش‌های مختلف انجمن، حوزه‌های صنعتی مرتبط و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بقیه الله و تهران، ازجمله افراد حاضر در این برنامه بودند.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در راستای ترویج این فناوری در صنایع، ضمن برنامه ریزی و برگزاری نشست‌های صنعتی و تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعتی، از برگزاری کارگاه‌های تخصصی مرتبط با هر حوزه صنعتی نیز حمایت می‌‌کند تا زمینه آشناسازی مدیران صنایع با فرصت‌های فنی و اقتصادی حاصل از بکارگیری فناوری نانو را برای این مخاطبان فراهم سازد.