نانوذراتی که با رهاسازی گاز، عفونت قارچی را از بین می‌برند

محققان نانوذراتی ساختند که قادر است در بدن اکسید نیتریک رهاسازی کند. این گاز موجب از بین رفتن ۹۵ درصد از عفونت قارچی در موش‌های آزمایشگاهی شده‌است. از این روش می‌توان برای تولید مواد درمانی برای مقابله با عفونت قارچی استفاده کرد.

محققان دانشگاه جرج واشینگتن نشان دادند که نانوذرات با قابلیت رهاسازی اکسید نیتریک می‌تواند برای درمان عفونت‌های قارچی روی پوست به کار روند. این نانوذرات می‌توانند عفونت حاصل از نوعی قارچ موسوم به درماتوفیت را درمان کنند. این قارچ موجب عفونی شدن پوست، مو و ناخن می‌شود و هر ساله میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.
عفونت‌های رایج پوستی معمولاً با استفاده از کرم‌ها و ترکیبات استعمال خارجی روی پوست قابل درمان هستند، اما عفونت‌های قارچی که معمولاً فولیکول مو و نواحی عمیق پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نیازمند روش‌های درمانی سیستماتیک و خوراکی هستند. داروهای استعمال پوستی نفوذ محدودی دارند و از کارایی بالایی برخوردار نیستند.
آدام فرایدمن، استادیار دانشگاه جرج واشینگتن، می‌گوید: «روش‌های درمان ضدقارچ در عین مؤثر بودن از مشکلاتی برخوردارند. برای مثال، زمان زیادی برای تأثیرگذاری نیاز دارند. همچنین تداخل دارویی با برخی ترکیبات داشته و با داروهایی نظیر داروی ضدفشار خون و داروی رقیق کننده خون برهم‌کنش دارند. بنابراین موجب بروز اثرات جانبی می‌شوند.»
محققان برای حل این مشکل نانوذراتی ارائه کردند که امکان رهاسازی اکسید نیتریک را داراست. اکسید نیتریک یک گاز طبیعی دارای خواص ضدمیکروبی است. پیش از این محققان به تأثیر این گاز روی از بین بردن قارچ‌ها پی برده بودند، اما سامانه رهاسازی مناسبی برای وارد کردن این ماده به بدن ارائه نشده بود. نانوذراتی که این گروه تحقیقاتی ارائه کردند، می‌تواند دوز مناسبی از اکسید نیتریک را در بدن رهاسازی کند، به طوری که این گاز به نقطه عمیقی در بدن نفوذ کرده و عفونت را از بین می‌برد.
نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که با استفاده از این نانوذرات می‌توان در مدت ۳ روز، ۹۵ درصد از عفونت را مدل‌های آزمایشگاهی از بین برد.
گام بعدی محققان این است که این فناوری را وارد مرحله آزمایش بالینی کنند.