ایران و اندونزی به دنبال گسترش همکاری‌های نانویی

سه‌شنبه هفتم شهریورماه، مصادف با ۲۹ اوت، نشستی با حضور دست‌اندرکاران فناوری نانوی ایران و اندونزی و با هدف توسعه‌ی همکاری‌ها در این عرصه برگزار شد. در این نشست دستاوردهای فناوری نانوی ایران معرفی شد و شرکت‌های فعال دو کشور در حوزه‌ی نانو به مذاکره پرداختند. معرفی دستاوردهای فناورانه دو شرکت ایرانی در زمین تولید نانوکامپوزیت های پلیمری از نکات جالب‌توجه این نشست مشترک بود.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران، ولی‌الله محمدی نصرآبادی، سفیر کشورمان در جاکارتا، قائم‌مقام وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، مشاوران وزرای علوم، تحقیقات و آموزش عالی و صنایع اندونزی و نمایندگان ۱۲ شرکت ایرانی تولیدکننده محصولات نانو و تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط اندونزی و بیش از ۶۰ شرکت اندونزیایی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نانو در این رویداد اقتصادی – علمی شرکت داشتند.
دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو ایران نیز در این نشست گفت : «ایران و اندونزی در حال گذر از اقتصاد منبع محور به فناوری محور هستند.»
وی از نانو به‌عنوان انقلابی در فناوری نام برد و افزود: « در حوزه‌ی فناوری نانو، ایران هم‌زمان با کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، و آمریکا فعالیت‌های خود را آغاز کرده و اکنون در رده چهارم جهان از لحاظ تولید علم قرار دارد.»
محمد نصیر، وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی اندونزی در این برنامه‌ی کشورش را برای ایجاد ۱۰۰ پارک فناوری تشریح و بر امکان همکاری دو کشور در این زمینه تأکید کرد.
رئیس مرکز نوآوری وزارت صنایع اندونزی، گفت: « این کشور جنوب شرق آسیا برای توسعه‌ی صنعت نانو برنامه‌ای در ۳ فاز ۵ ساله طراحی کرده که در فاز نخست محصولاتی مانند مواد غذایی، شیمیایی و نساجی، در فاز دوم پلیمر و خودرو و در فاز سوم ساختمان و الکترونیک تحت پوشش قرار می‌گیرند.»
رودی رجب، نایب‌رئیس کمیته خاورمیانه و کشورهای اسلامی اتاق بازرگانی اندونزی نیز در این نشست با اشاره به جدید بودن فناوری نانو در اندونزی، شرکت‌های کوچک و متوسط را مهم‌ترین حوزه برای توسعه همکاری‌های نانو دانست.
در این نشست دو شرکت ایرانی “پارسا پلیمر شریف” و “آریا پلیمر پیشگام” به معرفی آخرین دستاوردهای فناورانه خود برای شرکت‌های صنعتی اندونزی پرداختند.
مهندس سعید زکایی؛ مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف ضمن معرفی سه محصول نانوکامپوزیتی خود تحت عناوین “آمیزه نانوکامپوزیتی پلی پروپیلن لوله و اتصالات بی‌صدا”در حوزه ساختمان، “آمیزه نانوکامپوزیتی پلی‌پروپیلن با استحکام و چسبندگی رنگ عالی” در حوزه خودرو و “آمیزه نانویی زیست‌تخریب‌پذیر” در صنعت بسته‌بندی، در این نشست تخصصی حضور یافت.
در حاشیه این نشست، نمایشگاهی از محصولات نانوفناوری برگزار گردید تا شرکت‌های ایرانی و اندونزیایی با معرفی محصولات خود، به تبادل دانش نانوفناوری و بهبود و توسعه روابط اقتصادی بین دوکشور، مبتنی بر فناوری نانو بپردازند.
همچنین در این نشست، مهندس محمد علی‌آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت آریا پلیمر پیشگام نیز دو محصول “نانوافزودنی پلی وینیل کلراید سخت” در حوزه ساختمان و “مستربچ ضدخش بر پایه‌ی پلی‌پروپیلن”برای کاربرد در حوزه خودرو را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.
نشست تخصصی مشترک ایران و اندونزی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف تولید ثروت در جامعه از طریق بهبود روابط منطقه‌ای، با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو در ایران و وزارت صنایع کشور اندونزی برگزار گردید.