رشد و توسعه فناوری‌های نوپدید طی ده سال آینده چگونه است؟

گزارش شرکت گارتنر نشان می‌دهد که هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی بیشترین رشد را طی یک دهه آینده خواهند داشت در حالی که رابط‌های مغز و کامپیوتر و محاسبات کوانتومی بیش از ده سال زمان برای پذیرش نیاز دارند. الکترونیک مبتنی بر نانولوله‌ها و سخت‌افزارهای نرومورفیک بین ۵ تا ۱۰ سال آینده مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا شرکت گارتنر در حوزه آنالیز فناوری در جهان پیشرو است. این شرکت اخیرا به ارائه روندهای اصلی که روی کسب و کار دیجیتال طی یک دهه آینده تاثیر می‌گذارند، پرداخته و گزارشی با عنوان The Hype Cycle for Emerging Technologies 2017 را منتشر کرده است.
در این گزارش اطلاعاتی درباره فناوری‌هایی که اخیرا متولد شده‌اند و فناوری‌هایی که به زودی تاثیر شگرفی روی زندگی ما خواهند گذاشت مطالبی درج شده است. برای ارائه این اطلاعات، بیش از ۲۰۰۰ شرکت مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
در این گزارش، بلک‌چین به عنوان فناوری رایج طی ۵ تا ۱۰ سال آینده معرفی می شود در حالی که فناوری‌هایی نظیر Serverless PaaS, Augmented Data Discovery و Edge Computing بین دو تا ۵ سال آینده هایپ خواهند بود.
برای صاحبان کسب و کار که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند حوزه‌های زیر به عنوان حوزه‌هایی با رشد بسیار بالا طی ۱۰ سال آینده معرفی می‌شوند که به خوبی از سوی مخاطب پذیرفته خواهند شد:
۱- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی بیشترین رشد را در میان فناوری‌ها طی یک دهه آینده خواهد داشت. این فناوری موجب قدرتمندتر شدن کامپیوترهای و تحلیل بهتر داده‌ها خواهد شد. از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد شبکه‌های نرونی نیز استفاده خواهد شد. خودروهای خودران، محاسبات شناختی، رابط‌های کلامی، یادگیری عمیق و غبار هوشمند از جمله فناوری‌های کلیدی در این بخش هستند.
۲- واقعیت مجازی: شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، اپل، ماکروسافت و سامسونگ در حال کار روی فناوری واقعیت مجازی هستند. این فناوری به زودی شاهد رشد و تحول قابل توجهی خواهد شد و شرکت‌هایی که از این فناوری بهره‌مند هستند از مزیت رقابت‌پذیری بیشتری در بازار برخوردار خواهند بود.
۳- نسل پنجم پلت‌فورم‌های دیجیتال: زیرساخت‌های IT با سرعت در حال تغییر است. برای مثال بلک‌چین امکان داد و ستد را در دنیای دیجیتال متفاوت با قواعد رایج، فراهم کرده است.
filereader.php?p1=main_698d51a19d8a121ce
این گزارش نشان می‌دهد که الکترونیک مبتنی بر نانولوله‌ها و سخت‌افزارهای نرومورفیک بین ۵ تا ۱۰ سال آینده مورد پذیرش قرار می‌گیرد اما رابط‌های مغز و کامپیوتر به همراه محاسبات کوانتومی بیش از ۱۰ سال برای پذیرش زمان نیاز دارند.