از تولید نسل جدید ابرخازن‌ها تا همکاری با آژانس فضایی اروپا

اسکلتون تکنولوژیز شرکتی است که توسط شش محقق از استونی تnسیس شد تا روی ساخت ابرخازن کار کند. با اتخاذ سیاست‌های صحیح مالی و فناورانه، این شرکت در آستانه تولید انبوه نسل جدیدی از ابرخازن‌هاست که با کمک ترکیبات نانوحفره‌ای توان و ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی داشته و به زودی تحولی در صنایع مختلف ایجاد خواهد کرد.

این شرکت علی‌رغم بودجه بسیار کم، از مالکیت فکری فناوری گرافن انحنادار بهره‌مند بود؛ ماده‌ای که می‌توانست برای ساخت ابرخازن بسیار مناسب باشد. همکاری در پروژه Horizon 2020، همکاری با آژانس فضایی اروپا و همکاری مشترک با شرکت اینوانرژی منجر به بهبود جایگاه این شرکت و فناوری ساخت ابرخازن شد.
ابرخازن‌ در اوایل دهه ۲۰۰۰ تجاری‌سازی شد که در آن زمان از مواد آلی در آن استفاده می‌شود. اما فناوری گرافن انحنادار نانوحفره‌ای شرکت اسکلتون موجب شده تا عملکرد ابرخازن‌ها بهبود یافته و به‌عنوان رقیبی برای فناوری‌های رایج باشد.
والمرا می‌گوید: «ما در حال حاضر تنها شرکتی هستیم که از این راهبرد استفاده می‌کنیم. این فناوری موجب می‌شود تا قدرت ابرخازن ۴ برابر افزایش یافته و دو برابر بیشتر انرژی ذخیره کند.»
یکی از مهمترین گام‌های این شرکت در مسیر موفقیت زمانی برداشته شد که در سال ۲۰۱۱ اسکلتون توسط آژانس فضایی اروپا برای تحقیق روی ساخت ابرخازنی به‌منظور استفاده در خارج از شرایط محیطی رایج روی زمین، برگزیده شد. اسکلتون توانست در سال ۲۰۱۲ خط تولیدی راه‌اندازی کند و در سال ۲۰۱۴ با توسعه کسب و کار خود ظرفیت تولید را به ۱۰۰۰ واحد در ماه رساند؛ محصولاتی که در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سال گذشته میلادی، اسکلتون توانست ساخت کارخانه جدید خود را در آلمان به پایان برساند و با این کار امکان تولید ۴ میلیون سل در سال را فراهم کند.
به اعتقاد والمرا، مهمترین سال برای این شرکت سال ۲۰۱۴ بود؛ زمانی که این شرکت کار با اینوانرژی و Horizon 2020 را آغاز کرد. اسکلتون بعد از اتمام فرآیند اولیه همکاری با اینوانرژی، برنامه‌ای را شروع کرد که در انتها به سرمایه‌گذاری ۴ میلیون یورویی ختم شد. اینوانرژی از چند منظر به اسکلتون کمک کرد. یکی از مهمترین کمک‌ها، حمایت مالی و سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی بود.
در نهایت این سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت مالی‌ها موجب شد تا اکنون، در اواخر سال ۲۰۱۷، اسکلتون خط تولید انبوه خود را در آلمان برای تولید نسل جدید ابرخازن‌ها آماده کند؛ ابرخازن‌هایی که ظرفیت ذخیره‌سازی و توان بالاتری نسبت به همتایان خود داشته و دامنه کاربرد وسیع‌تری نیز دارند.
یکی از کاربردهای جالب توجه این ابرخازن‌ها، بخش خودروهای الکتریکی است که در آنها از ترکیب باتری و ابرخازن استفاده می‌شود. در صورتی که خط تولید انبوه نسل جدید ابرخازن‌های این شرکت راه‌اندازی شود، محصولات آن وارد صنایع مختلف خواهد شد که منجر به توسعه فناوری انرژی‌های پاک می‌شود.