روشی برای افزایش ۵۰ درصد کارایی LED با نانوذرات

محققان روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان کارایی و روشنایی LEDها را ۵۰ درصد افزایش داد. در این روش محققان نشان دادند چگونه می‌توان نانوذرات را با دقت بالا میان مواد لایه‌ای قرار داد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان که در حوزه نانوذرات فعالیت دارد، موفق به ارائه فناوری شدند که از آن می‌توان در افزایش ۵۰ درصدی کارایی LEDها استفاده کرد. همچنین این فناوری را می‌توان در جامه‌های نامرئی مورد استفاده قرار داد.
پیش از این محققان روشی برای بهبود کارایی LEDها ارائه کرده بودند که در آن تنها با افزودن نانوذرات این کار انجام می‌شد، اما این روش جدید ارزان بوده ومی‌تواند تجاری‌سازی شود.
در این روش از پرتو یونی برای ایجاد لایه و تولید ویفر نیمه‌هادی استفاده می‌شود. با کنترل شدت و زاویه پرتو، تولیدکننده می‌تواند ابعاد و محل نانوذرات را در میان لایه‌های ویفر مشخص کند.
البته این پدیده- یعنی قرار دادن ذرات فلزی در میان صفحه‌های نیمه‌هادی- روشی رایج در فرآیندهای تولید است، اما نیاز به اصلاحاتی دارد. در این روش محققان از آنتن‌هایی استفاده کردند که می‌تواند کارایی فرآیند را افزایش دهد.
علاوه‌بر این، محققان با این روش توانستند میزان تابش نور را در LEDها افزایش دهند. همچنین این فناوری برای تولید البسه نامرئی کننده مناسب است.
در این روش سطح بالایی از کنترل روی نانوذرات وجود دارد؛ سطحی که پیش از این توسط هیچ گروهی گزارش نشده بود. این فناوری را می‌توان برای یک ماده لایه‌ای به کار برد به صورتی که با استفاده از آن می‌توان انعکاس نور را معکوس کرد، فرآیندی که برای خم کردن نور ضروری است. این پدیده برای تولید البسه نامرئی کننده قابل استفاده است.
این گروه تحقیقاتی معتقداند که این فناوری می‌تواند در کوتاه مدت برای تولید LEDهای با روشنایی بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. محققان پیش‌بینی می‌کنند تا ۵ سال آینده این فناوری وارد بازار مصرف شود.

نتایج این پروژه در نشریه Applied Physic به چاپ رسیده است.