ساخت دستگاهی برای اندازه‌گیری و تصویربرداری از نانوذرات

شرکت فلوید ایمنیجینگ تکنولوژیز موفق به ساخت دستگاهی با قابلیت تصویربرداری از نانوذرات شده است. این دستگاه برای تعیین تجمع ذرات پروتئینی بسیار مناسب بوده و محققان حوزه‌های مختلف از داروسازی گرفته تا بیو‌شیمی‌ می‌توانند از آن استفاده کنند.

شرکت فلوید ایمیجینگ تکنولوژیز (Fluid Imaging Technologies) مدعی است که اولین دستگاه تصویربردای از نانوذرات موسوم به Nano-Flow را ساخته است. این دستگاه امکان تصویربرداری از ذرات بین ۳۰۰ نانومتر تا ۳۰ میکرون را فراهم می‌کند. در این دستگاه از فناوری پتنت شده غوطه‌ورسازی روغن استفاده شده که قدرت تفکیک نوری بالایی ایجاد می‌کند.
با استفاده از این فناوری می‌توان تجمع پروتئین‌ها را به‌صورت خودکار به ‌تصویر کشید. این دستگاه تجمع قطرات روغن سیلیکونی و ذرات شفاف و مات را با قدرت تفکیک بالا شناسایی می‌کند. آنالیز ذرات با استفاده از پراش نور، حرکت براونی و اساس کالتر انجام می‌شود. اما با این ساز و کار نمی‌توان تصویرذرات را به دست آورد و فرآیند شناسایی آن‌ها را کلید زد.
این دستگاه جدید برای محققان حوزه زیست‌شیمی و آنالیز، دانشمندانی که فرمولاسیون انجام می‌دهند، داروسازان و مدیران آزمایشگاه بسیار مناسب است. این دستگاه برای شناسایی ذرات در فرمولاسیون پروتئینی ساخته شده و می‌توان تجمع ذرات پروتئینی را با استفاده از آن مشخص کرد. همچنین ذرات متصل به‌ هم و تجمع یافته که تشکیل ذرات بزرگتری داده اند و خطرات ایمنی، کارایی و ناپایداری را برای محققان به همراه دارند، با استفاده از این فناوری قابل شناسایی است.
مسئولان این شرکت معتقداند که FlowCam nano می‌تواند روشی مفید برای شناسایی حضور نانومواد در فرآیندها باشد. این دستگاه از شش مدل مختلف برای آنالیز ذرات از ۳۰۰ نانومتر تا ۵ میکرون استفاده می‌کند. این مدل‌ها به‌صورت خودکار بیش از ۴۰ پارامتر مختلف را در آن واحد اندازه‌گیری می‌کنند که برخی از این پارامترها شامل ابعاد، تعداد، غلظت، رنگ و مورفولوژی هستند.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار تجهیزات آنالیز نانوذرات از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ با رشد ۴٫۷ درصدی روبرو شده و به رقم ۲۵۶٫۱ میلیون دلار می‌رسد. به دلیل سهولت کاربرد و سرعت بالای ارائه نتایج و همچنین آماده‌سازی ساده و سریع، این دستگاه کاربرد زیادی در حوزه فناوری‌‌ نانو پیدا کرده است.