تولید نقاط کوانتومی با سمیت کم برای تولید پنجره خورشیدی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده نقاط کوانتومی، فناوری جدیدی ارائه کرده است که با آن می‌توان نقاط کوانتومی با سمیت بسیار کم ساخته و در پنجره‌ها به کار برد و در نهایت پنجره‌هایی با قابلیت تولید الکتریسیته از نور خورشید تولید کرد؛ پنجره‌هایی که ظاهری شبیه به پنجره‌های رایج دارند.

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) که نام آن از مخفف عبارت نقاط کوانتومی فراگیر گرفته شده‌است، در راستای تأمین مواد جدید به‌منظور استفاده در پنجره‌ها، موفق به ساخت نقاط کوانتومی شده که سمیت بسیار کمی دارند.
هانتر مک‌دانیل از بنیان‌گذاران شرکت یوبی‌کیودی می‌گوید: «ما موفق شدیم نقاط کوانتومی را براساس عناصری نظیر مس، روی و گوگرد تهیه کنیم. پیش از این نقاط کوانتومی با استفاده از کادمیم، فسفر و سرب ساخته می‌شد که موادی سمی هستند.» این مواد پیشرفته دارای خودجذبی بسیار کم و نشر مادون قرمز نزدیک با کارایی بالا هستند، بنابراین استفاده از آن‌‌ها در محصولات پنجره خورشیدی بسیار مناسب است.
مک‌دانیل می‌گوید: «راهبرد ما در استفاده از مواد لومینسانس در بخش پنجره‌ها نسبتاً منحصر به فرد است. به این فناوری تغلیظ خورشیدی لومینسانس گفته می‌شود. بیشتر راهبردهای دیگر به دنبال استفاده از مواد آلی برای ساخت پیل‌های خورشیدی آلی بسیار نازک است که کارایی کمی داشته و چندان قابلیت اعتماد نیستند. ما روش شیمیایی غیرتزریقی با کارایی بالا ارائه کردیم که هزینه کم و قابلیت تجاری‌سازی دارد. این فناوری‌ می‌تواند پنجره خورشیدی را به واقعیت تبدیل کند؛ راهبردی که موجب ساخت پنجره‌هایی با قابلیت تولید برق از نور خورشید می‌شود. ظاهر این پنجره‌ها شبیه به پنجره‌های معمولی است. توسعه و تجاری‌سازی این پنجره‌ها به شرطی اتفاق می‌افتد که بازگشت سرمایه بدون قربانی کردن زیبایی ظاهر پنجره انجام شود.»
مک‌دانیل معتقد است که نانومواد جدید آن‌‌ها می‌تواند کاربردهای مختلفی در بخش سلامت، روشنایی، نمایشگر، امنیت و ایمنی داشته باشد. او می‌گوید: «نقاط کوانتومی یک فناوری پلت‌فورم است، اما ما به‌عنوان یک شرکت کوچک روی آن متمرکز شده‌ایم.»
این گروه به دنبال بهبود عملکرد این فناوری هستند تا بتوانند تحقیقات خود را وارد فاز جدیدی کنند. آن‌‌ها به دنبال توسعه این فناوری ساخت نمونه پایلوت از آن هستند.