ساخت کوچکترین کابل کواکسیال جهان از جنس نانولوله کربنی

محققان انگلیسی موفق به ساخت کوچکترین کابل کواکسیال جهان شدند. در این کابل، یک نانولوله کربنی توسط یک نانولوله نیترید بور محاط شده‌است.

با توجه به نیاز کوچک‌سازی قطعات و ادوات الکترونیکی، پژوهشگران به دنبال ارائه فناوری‌های هستند که با استفاده از آن بتوان این کوچک‌سازی را تداوم بخشید. از این رو محققان دانشگاه ناتینگهام موفق به ارائه راهبرد جدیدی شدند که با استفاده از آن کابل کواکسیال بسیار کوچکی در مقیاس نانومتری می‌توان ساخت.
در این کابل کوچک از نانولوله‌های کربنی درون نانولوله‌های نیترید بور استفاده شده‌است. این پروژه ماحصل همکاری مشترک میان مجارستان و انگلستان است و نتایج آن در قالب مقاله‌ای با عنوان Growth of carbon nanotubes inside boron nitride nanotubes by coalescence of fullerenes: toward the world’s smallest coaxial cable در نشریه Small Methods منتشر شده‌است.
کابل‌های کواکسیال برای انتقال جریان الکتریکی در ادوات استفاده می‌شوند. این کابل‌ها از یک سیم درونی از جنس مس که با یک ماده عایق پوشیده شده تشکیل می‌شوند. برای کاهش ابعاد سیم‌های کواکسیال، چالش‌هایی وجود دارد؛ برای مثال، سیم مسی با کاهش ابعاد دچار افت هدایت الکتریکی می‌شود.
از این رو محققان اقدام به ساخت سیم کواکسیال با استفاده از نانولوله‌ کربنی کردند. نانولوله‌ کربنی دارای هدایت الکتریکی بالایی است، اما نیترید بور که ساختاری شبیه به نانولوله‌ کربنی است عایق الکتریکی محسوب می‌شود؛ بنابراین، ماده‌ای ایده‌آل برای محاط کردن نانولوله‌ کربنی در کابل کواکسیال است.
چالش اصلی در این پروژه، قرار دادن دو نانولوله درون یکدیگر بود که نیاز به مهندسی بسیار دقیقی داشت. محققان نشان دادند که با قرار دادن یک مولکول فولرین درون نانولوله‌های کربنی نیترید بور و حرارت دادن آن در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد، فولرین به‌صورت خودبه‌خودی تبدیل به نانولوله کربنی می‌شود و این نانولوله تشکیل شده هدایت الکتریکی دارد. بنابراین با استفاده از این روش می‌توان کوچکترین کابل کواکسیال جهان را ساخت.
برای ساخت این کابل محققانی از رشته شیمی تجزیه، شیمی سنتز، علم مواد و متخصصان حوزه میکروسکوپ الکترونی با هم همکاری داشتند.
خلوبیستوف، محقق ارشد این پروژه، در سال ۲۰۰۵ موفق به ثبت رکورد کوچکترین لوله آزمایش جهان در کتاب گینس شده بود.