همکاری دو کشور اسپانیا و جمهوری چک در حوزه فناوری‌ نانو

مرکز چک در اسپانیا که وظیفه توسعه فرهنگ جمهوری چک در این کشور را به عهده دارد، برنامه‌ای برای همکاری مشترک میان دو کشور در حوزه فناوری‌ نانو پیاده‌سازی کرده است. قرار است پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی میان دو کشور در قالب این برنامه اجرا شود.

جمهوری چک و اسپانیا اقدام به همکاری مشترک در حوزه فناوری‌ نانو کرده‌اند. در این همکاری بخش‌های دارویی و انرژی اولویت بالاتری دارند. جمهوری چک یک مرکز ترویجی به نام مرکز چک در مادرید اسپانیا دارد که نه تنها به اشاعه فرهنگ جمهوری چک می‌پردازد، بلکه وارد بخش علم نیز شده‌است. استنیسلاو اسکودا از مرکز چک می‌گوید که دو کشور همکاری تازه‌ای در حوزه فناوری‌ نانو آغاز کرده‌اند.
اسکودا می‌گوید: «ما مسیرها را برای محققان و دانشمندان باز کرده‌ایم و صاحبان کسب و کار نیز در این همکاری مشترک در نظر گرفته شده‌اند.»
او معتقد است که مراکز و پروژه‌های بسیار زیادی در جمهوری چک وجود دارد که اسپانیایی‌ها از آن بی‌خبر هستند. مؤسسه فناوری‌ نانو IMDEA اسپانیا همکاری مشترکی با انجمن صنعت‌ نانوی جمهوری چک آغاز کرده است.
در نتیجه این همکاری مشترک، یک تیم اسپانیایی-چکی تشکیل شده‌است که می‌تواند روی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک کار کند.
این یک حقیقت است که مرکز چک در مادرید پا را از فعالیت‌های رایج خود فراتر گذاشته و علاوه بر ترویج فرهنگی، وارد مرز توسعه دانش نیز شده‌است که این نشان از علاقه‌ چک برای توسعه فناوری‌ نانو است. این در حالی است که میان جمهوری چک و اسپانیا ارتباط فرهنگی مستحکمی وجود نداشته است. به ندرت می‌توان میان دو کشور ارتباط فرهنگی و هنری دوجانبه‌ای را پیدا کرد.
اسپانیایی‌ها بیشتر با شهر پراگ آشنا هستند؛ شهری که سالانه ۲۰۰ هزار اسپانیایی از آن دیدن می‌کنند. مرکز چک علاوه بر فعالیت‌های خود در اسپانیا، در کشور‌های پرتغال و آمریکای لاتین نیز فعالیت‌هایی دارد.
این مرکز در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و یکی از ۲۲ مرکز چک در کشورهای مختلف است. این مراکز در سه قاره جهان زیر نظر وزارت امور خارجه چک فعالیت دارند.