دریافت حمایت مالی برای آزمون بالینی نانوعامل کنتراست دهنده MRI

شرکت تراژنوستیک تکنولوژیز که از دانشگاه استونی بروک انشعاب یافته، حمایت مالی برای انجام آزمون بالینی روی ترکیب کنتراست دهنده حاوی گرافن دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۲ محققان دانشگاه استونی بروک، شرکت تراژنوستیک تکنولوژیز (Theragnostic Technologies) را تأسیس کردند تا روی ساخت عوامل کنتراست دهنده MRI با استفاده از گرافن کار کند. این شرکت به دنبال روشی ارزان و کارا برای ساخت این عوامل است.
در سال ۲۰۱۵، شرکت تراژنوستیک اولین محصول خود را تولید کرد. این محصول ManGraDex نام داشت که لازم بود تا چند سال، آزمون بالینی را پشت سر بگذراد تا بتواند تجاری‌سازی شده و به بازار عرضه شود. این شرکت پیش‌بینی کرد که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ این دارو وارد بازار شود.
تراژنوستیک اعلام کرد که گرنتی برای فاز اول آزمون SBIR از مؤسسه ملی سلامت دریافت کرده است تا فناوری ManGraDex را برای استفاده در توموگرافی اشعه‌ایکس به کار ببرد. این شرکت با استفاده از این حمایت مالی در فاز اول پیش‌بالینی، ایمنی و کارایی این ترکیبات را به‌عنوان عامل کنتراست دهنده در توموگرافی اثبات خواهد کرد.
مسئولین تراژنوستیک می‌گویند که فرآیندهای توموگرافی رایج از عوامل کنتراست دهنده مبتنی بر ید استفاده می‌کند که به‌کارگیری آن در بیماران می‌تواند خطر نقص کارایی کلیه را افزایش دهد. این شرکت امیدوار است که بتواند از عامل کنتراست دهنده مبتنی بر گرافن که نسبت به ید کارایی و امنیت بهتری دارد، استفاده کند.
این شرکت اعلام کرد که عامل کنتراست دهنده با گرافن می‌تواند یک ترکیب فعال باشد، آزمایش‌های پیشین محققان نشان داد که ورق‌های گرافن فعال بوده و برهم‌کنش مولکول‌های آب با یون‌های Mn2+ را مدیریت می‌کند که این موضوع موجب تشدید ریلکس شدن می‌شود. استفاده از عامل حاوی گرافن دارای مزیت‌های مختلفی نسبت به دیگر راهکارها است که یکی از مهمترین آن‌ها، ایمنی بیشتر است.
این فناوری به‌صورت ویژه برای شناسایی مشکلات کلیوی در آزمون بالینی به کار گرفته خواهد شد و یکی از بزرگترین محدودیت‌های موجود در گرفتن تصاویر CT و MRI را در این بیماری‌ها را رفع خواهد کرد.