ثبت رکورد جدیدی در انتقال اطلاعات با سامانه کوانتومی

شرکت توشیبا موفق به ثبت رکورد جدیدی در بخش توزیع‌کننده کلید کوانتومی شده‌است. این شرکت سرعت ۱۳٫۷ مگابایت در ثانیه را با استفاده از این فناوری کوانتومی به ثبت رسانده است.

شرکت توشیبا اعلام کرد که به دنبال افزایش سرعت توزیع کننده کلید کوانتومی (QKD) است. آزمایشگاه‌های اروپایی توشیبا در کمبریج انگلستان موفق به ارائه روش رمزگذاری غیرقابل نفوذ بر اساس مخابرات تک فوتونی شده‌اند.
این غول صنعتی ژاپنی رکورد ۱۳٫۷ مگابایت بر ثانیه را به‌دست آورده، در حالی که سرعت قبلی این شرکت ۱٫۹ مگابایت بر ثانیه بوده است. این افزایش به دلیل استفاده از شناساگرهای سریع و الکترونیک قدرتمندتر به‌دست آمده است. همچنین توشیبا سخت‌افزاری به‌کار گرفته که قابلیت پردازش سیگنالی دارد و می‌تواند بر چالش‌ نرم‌افزاری فعلی فائق آید.
اوسامو هوری، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت توشیبا، می‌گوید: «این دستاورد جدید گامی بزرگ به سوی تجاری‌سازی رمزگذاری کوانتومی است. ما در این حوزه پیشرو هستیم و در حال حاضر روی پیاده‌سازی رمزگذاری کوانتومی برای انتقال امن اطلاعات در ژاپن کار می‌کنیم. تقاضا برای انتقال امن اطلاعات در حال حاضر اهمیت زیادی دارد و من مطمئن هستم که رمزگذاری کوانتومی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در آینده این حوزه ایفا کند.»
آزمایشگاه توشیبا در انگلستان از سال ۲۰۰۳ روی این روش کار می‌کند. در سال ۲۰۱۰ این شرکت موفق به ثبت سرعت یک مگابایت در ثانیه شد و از این سرعت نیز فراتر رفت. بعد از آن توشیبا درصدد پیاده‌سازی این فناوری به‌صورت آزمایشی در چند نقطه از ژاپن و انگلستان برآمد.
دانشگاه کمبریج نیز از نزدیک در برنامه ملی فناوری‌های کوانتومی درگیر شده‌است؛ برنامه‌ای که حمایت مالی خوبی از آن شده و بخشی از فعالیت‌های مخابرات کوانتومی و فناوری‌های شبکه‌ای شده اطلاعات کوانتومی بریتانیا محسوب می‌شود.
براساس برنامه QCrypt 2017، تیم تحقیقاتی شرکت توشیبا جزئیات مربوط به پیشرفت‌های خود را ارائه خواهد کرد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که توشیبا با توسعه الکترونیک و شناساگرهای نوری سریع موفق به ثبت رکورد QKD شده‌است.