تولید LED حاوی نقاط کوانتومی که رنگ واقعی‌تری ایجاد می‌کند

محققان چینی با استفاده از نقاط کوانتومی کربنی با ابعاد تقریباً ۵ نانومتر، موفق به تولید دیودهای نشر نور سفید با ایجاد رنگ واقعی‌تری شدند.

تمدن مدرن به برق وابسته است و با استفاده از آن، روشنایی برای منازل به ارمغان می‌آورد. بسیاری از صنایع و ادارات با استفاده از روشنایی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. دیودهای نشر نور سفید (WLEDs) به دلیل طول عمر دراز و مصرف انرژی کم، بسیار مورد توجه محققان است، به طوری که این فناوری امکان ایجاد رنگ طبیعی را فراهم کرده و در نهایت جلوه زیبایی به محیط می‌دهد.
اخیراً مقاله‌ای در نشریه Advanced materials منتشر شده که در آن لوژن فان و شیهه یانگ از دانشگاه نرمال پکن با همکاری محققانی از مؤسسه فناوری پکن و دانشگاه صنعتی هنگ‌کنگ اقدام به سنتز نقاط کوانتومی کربنی کردند که قابلیت نشر نور قرمز با کارایی بالا را دارد. این نقاط کوانتومی از بازده کوانتومی ۵۳ درصدی برخوردار بوده و ضریب نشر رنگ ۹۷ درصد دارند. از این نقاط می‌توان برای تولید WLEDهای سه رنگی حاوی رنگ‌های آبی، قرمز و سبز استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی موفق به سنتز ذرات یکنواختی با ابعاد تقریباً ۵ نانومتر شدند که بسیار بلوری بوده و با استفاده از روش تراکم آبزدایی و پلاریزاسیون هیدروژنیک و همچنین کروماتوگرافی ستونی ساخته می‌شود. زیر نور فرابنفش در اتانول، این نقاط کوانتومی رنگ قرمز روشن تولید می‌کنند. در ادامه نقاط کوانتومی آبی، قرمز و سبز نیز تولید می‌شود و این نقاط کوانتومی کربنی درون یک پلیمر شفاف قرار داده می‌شود. نتیجه کار، یک فیلم فتولومینسانس است که قادر به تولید رنگ پایدار در دمای مختلف تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد است. لامپ WLED با استفاده از تراشه LED فرابنفش ۳۷۰ نانومتری ساخته می‌شود؛ این تراشه منبع برانگیختگی است. لامپ WLED ساخته شده با نقاط کوانتومی کربنی نسبت به WLEDهای گرم رایج، رنگ واقعی‌تری ایجاد می‌کند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.